– Dla nikogo, kto śledzi branżę, wyniki II kw. spółek telekomunikacyjnych nie powinny być zaskoczeniem – podkreśla w rozmowie z DGP Paweł Puchalski, szef analityków DM BZ WBK.

Analitycy z domów maklerskich zwracają uwagę na negatywny wpływ rynku stacjonarnego na wyniki. W segmencie szerokopasmowego internetu nastąpiło nasycenie. W przypadku Orange analitycy nie spodziewają się nowych klientów, a jeśli chodzi o Netię, dom maklerski Espirito Santo spodziewa się spadku liczby abonentów o około 7,5 tys. Stale kurczy się baza klientów telefonii stacjonarnej: w TP ubyło ich ok. 100 tys., podczas gdy w Netii blisko 48 tys.

Z sondy DGP przeprowadzonej wśród domów maklerskich wynika, że przychody największego gracza na rynku – Orange Polska – skurczyły się w II kw. o ok. 10,5 proc. do niespełna 3,28 mld zł. Zysk operacyjny EBITDA (przed odliczeniem podatków i amortyzacji) spadnie o kilkanaście procent, do mniej więcej 1 mld zł. Na czysto spółka może pokazać ok. 96 mln zł zysku, co oznaczałoby pogorszenie wyniku w stosunku do poprzedniego roku aż o 62,5 proc.

Konrad Księżopolski, analityk Espirito Santo, przyznaje, że spadek wpływów w dużej mierze wynika z wysokiej bazy wywołanej ubiegłorocznym Euro 2012 (większy ruch w sieci) oraz wyższymi o 80 mln zł wpływami z działalności IT. Ale tym, co będzie dławić operatorów w dłuższym okresie, są oferty no limit na rozmowy komórkowe. – Pełny wpływ zobaczymy na koniec roku, ale biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, także spadek MTR, przychody mogą się skurczyć o 160–180 mln zł – przyznaje Konrad Księżopolski.

Pozytywnie na wyniki Orange w kolejnych miesiącach wpływać może oferta nju.mobile, które pozwoli operatorowi zmniejszyć odpływ klientów do konkurencji. Play odpowiedział na ten ruch, wprowadzając podobną cenowo do nju.mobile ofertę (ok. 29 zł za nielimitowane rozmowy ze wszystkimi sieciami).

Topnieją także przychody Netii. Z prognoz analityków wynika, że wyniosą one 480 mln zł, co oznaczać będzie 10-proc. spadek w stosunku do roku ubiegłego. Spółce, jak wynika z prognoz analityków, udało się utrzymać w ryzach koszty, dzięki czemu zysk operacyjny EBITDA wzrósł o blisko 1 proc. Czysty zysk skurczył się jednak o ok. 43 proc., do poziomu 11,3 mln zł.

Orange opublikuje wyniki 24 lipca, zaś Netia – 8 sierpnia.