Coraz częściej płacimy za pomocą telefonu lub smartfona. Ale bankowość mobilna to znacznie więcej. Aplikacje mobilne pozwalają nam na stały kontakt z bankiem w każdym miejscu i o każdej porze.
Korzystanie z aplikacji mobilnych w sferze finansów osobistych postępuje w tempie dwukrotnie przekraczającym prognozy. Według PayPal światowa wartość obsługiwanych płatności mobilnych w 2012 r. wyniosła 14 mld dol. To efekt błyskawicznego upowszechniania się rynku smartfonów tak na świecie, jak w Polsce, które umożliwiają dostęp do rozmaitych aplikacji, w tym bankowości mobilnej.

To idzie smartfonizacja...

Według danych TNS Polska już co czwarty Polak ma smartfona i wykorzystuje go przede wszystkim do robienia zdjęć, słuchania muzyki i ściągania z sieci dzwonków. Ale rozrywkowe funkcje smartfonów to jedno, a ich praktyczne wykorzystanie to drugie.
Z każdym miesiącem przybywa użytkowników zaawansowanych technologicznie telefonów (z dotykowym ekranem lub klawiaturą QWERTY, systemem operacyjnym i dostępem do aplikacji) w grupach wiekowych, które ponad rozrywkę przedkładają optymalne zagospodarowanie swojego czasu i pieniędzy. Coraz tańsze i szerzej dostępne inteligentne telefony z dostępem do sieci nie umknęły uwadze banków, które postanowiły wykorzystać je nie tylko do płatności zbliżeniowych, lecz także do obsługi klientów online, podobnie jak kilka lat temu uczyniły to dzięki upowszechnieniu internetu.

...a za nią mobilna bankowość

Mobilna bankowość to usługa stale rozwijana, coraz bardziej wyrafinowana technologicznie i produktowo. Jedną z najnowocześniejszych aplikacji bankowych, które pojawiły się niedawno na rynku, jest aplikacja Getin Mobile. Ta bezpłatnie obsługiwana usługa pozwala posiadaczom konta Getin UP m.in. sprawdzić saldo na rachunku oraz szczegóły dokonanych transakcji, ale też dokonać przelewu, założyć lokatę czy spłacić kartę kredytową. Wszystko to całkowicie bezpłatnie.
Getin Mobile posiada dwie bardzo wygodne funkcje. Dzięki zakładce Fotopłatności za pomocą naszego smartfona możemy dokonywać płatności faktur. System umożliwia bowiem skanowanie kodów QR zamieszczanych na fakturach za pomocą telefonicznego aparatu fotograficznego. Po zeskanowaniu użytkownik otrzymuje gotowy druk przelewu – opłaty faktury lub innego rachunku. Ciekawostką bankowości mobilnej Getin Banku jest aplikacja Oszczędź sobie. Pozwala ona na spontaniczne odkładanie na rachunku Skarbonka drobnych kwot za pomocą jednego kliknięcia. Może to być np. 5, 10 czy 15 zł. Ponadto aplikacja pozwala zlokalizować najbliższe bankomaty, połączyć się z infolinią lub wysłać do banku e-mail z prośbą o kontakt. – Zainstalowanie aplikacji Getin Mobile, podobnie jak każdej innej aplikacji, jest bardzo proste. Wystarczy pobrać ją ze sklepu internetowego Google Play (Android) lub AppStore (iOS). Po zainstalowaniu konieczne będzie jeszcze sparowanie telefonu z bankowością WWW, które zagwarantuje bezpieczeństwo transakcji. Później można już korzystać ze wszystkich jej możliwości i funkcjonalności – przekonuje Adam Grzyb, menedżer ds. produktów Getin Noble Banku.

Nasze mobilne ambicje

Apetyt na mobilną bankowość rośnie w miarę zwiększania się oferty banków i dostępu do atrakcyjnych aplikacji. Jeśli bowiem z bankowości mobilnej korzysta dziś 6 proc. Polaków, to chęć jej używania w przyszłości zgłasza aż 36 proc. z nas. Tylko nieco mniejszy odsetek z nas chce płacić za pomocą telefonu. W tej chwili robi to 4 proc. Polaków, ale kolejne 33 proc. deklaruje, że chciałoby z tej możliwości korzystać na co dzień.
Zadaj pytanie naszemu ekspertowi: czytamyfinanse@gazetaprawna.pl
PARTNER CYKLU