20–30 tys. umów leasingu samochodów wygaśnie na przełomie roku. To ponad 10 proc. sprzedaży pojazdów dla przedsiębiorstw na polskim rynku. Branża motoryzacyjna liczy na zwiększoną sprzedaż.
Na przełomie 2013 i 2014 r. wygasa większość umów leasingowych na samochody z kratką zawieranych w 2010 r. – ostatnim roku pełnego odpisu VAT na tego typu samochody. – W związku z tym spodziewamy się wzmożonego zainteresowania tego typu umowami – twierdzi Robert Sokołowski z BZ WBK Leasing.
Połowa samochodów firmowych jeździ w leasingu / Dziennik Gazeta Prawna
Podobnego zdania są też przedstawiciele innych firm leasingowych, choć nie precyzują dokładnie, o jaką liczbę umów chodzi. Z naszych wyliczeń wynika, że u wszystkich firm takich umów może być 20–30 tys. sztuk. Odpowiada to mniej więcej jednej czwartej liczby kontraktów zawieranych w ciągu roku przez branżę leasingową. I ponad 10 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów dla firm na naszym rynku.
Realne są więc plany koncernów motoryzacyjnych zakładających w tym roku zwiększenie sprzedaży firmowym odbiorcom. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w zeszłym roku firmy zarejestrowały 153,9 tys. samochodów osobowych – o 6,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie zakupy klientów indywidualnych spadły, a cały rynek odnotował 1,4-proc. spadek.
Optymizmem napawały już wyniki z dwóch pierwszych miesięcy tego roku, mimo że zwyczajowo styczeń i luty to czas promocji dla klientów indywidualnych, a nie firm. Z danych firmy analitycznej Carmarket.com.pl wynika, że w styczniu i lutym przedsiębiorcy zarejestrowali w naszym kraju 24,8 tys. aut osobowych i lekkich dostawczych – o 3 tys. więcej niż przed rokiem. – To najlepszy wynik początku roku od 2007 r. – oceniają analitycy Carmarket.com.pl.
Z przekazów sprzedawców nowych aut wynika, że niezły pod względem sprzedaży był także marzec, i to bez nadzwyczajnych promocji skierowanych do firm.
Wyjątek to Volvo, gdzie normą były kilkunastoprocentowe upusty. Mariusz Nycz, dyrektor marketingu Volvo Auto Polska, zdradza, że promocje poprzedzają całkowite odświeżenie oferty. Ma do tego dojść w połowie roku.
Najlepiej pierwsze dwa miesiące roku wspominają jednak w Skodzie, która sprzedała firmom ponad 3,8 tys. samochodów – o ponad tysiąc sztuk więcej niż Volkswagen. Nieźle radziły sobie też Peugeot, który był trzeci, i Ford z Fiatem. Kolejne miesiące u włoskiego producenta mają być jeszcze lepsze – właśnie dzięki sprzedaży „pokratkowej”.
– Nasza spółka finansująca zakupy firmowe, czyli FGA Leasing, rozpoczyna specjalną akcję kontaktów z klientami, którym wygasają umowy leasingowe – mówi Rafał Grzanecki z Fiat Auto Poland. Zaznacza, że firmie nie chodzi tylko o klientów, którzy w przeszłości kupili auta z kratką, lecz o wszystkich.
W Skodzie zaś na właścicieli aut „pokratkowych” specjalnie nie liczą. – Nie szykujemy żadnej specjalnej oferty dla takich klientów i nie spodziewamy się nagłego ruchu w sprzedaży z tego powodu – mówi Klaudyna Gorzan z działu marketingu Skody, marki wchodzącej w skład Volkswagen Group Polska.
I ta marka spodziewa się jednak wzrostu sprzedaży w tym roku, a zakupy firm mają jej w tym wydatnie pomóc.

W 2012 r. firmy zarejestrowały 153,9 tys. aut osobowych