Grupa Auchan przejmie od Metro Group za 1,1 mld euro hipermarkety Real w Europie Centralnej i Wschodniej - poinformowała w piątek Grupa Auchan. Chodzi o 91 hipermarketów w Polsce, Rosji, Rumunii i na Ukrainie oraz 13 galerii handlowych w Rosji i w Rumunii. Po przejęciu przez Auchan, supermarkety zmienia nazwę.

Chociaż Grupa Auchan podpisała już odpowiednie porozumienie z niemieckim dystrybutorem Metro Group, mające na celu cesję aktywności Real w Europie Centralnej i Wschodniej, to operacja ta wymaga jeszcze zgody odpowiednich władz konkurencji w każdym kraju i zostanie sfinalizowana pod warunkiem uzyskania tej aprobaty w 2013 r.

"W przyszłości, hipermarkety Real w Europie Centralnej i Wschodniej będą działały pod szyldem Auchan" - czytamy w piątkowym komunikacie Grupy Auchan. Jak poinformowano, w czterech krajach, których dotyczy umowa, Real zatrudnia 20 tys. pracowników, a obroty bez podatku VAT sięgnęły w 2011 roku 2,6 miliarda euro. Auchan ma natomiast w tych krajach 98 hipermarketów oraz 65 tys. pracowników.

Auchan w Polsce przejmie nowe markety, ale nie zapowiada wielkich zmian

Marek Szeib, dyrektor generalny Auchan Polska powiedział: "W Polsce transakcja ta motywowana jest zaufaniem w rozwój polskiego rynku oraz profesjonalizmem ekip Auchan i Real, które podzielają tę samą filozofię poprawy obsługi klienta. Połączenie tych dwóch przedsiębiorstw w przyszłości powinno pozwolić na odważne stawienie czoła kryzysowi konsumpcji oraz dać perspektywy dalszego rozwoju dla obu ekip".

Auchan poprawi swoją pozycję

"Wraz z przejęciem 91 sklepów i 13 galerii handlowych wysokiej jakości, Auchan korzystnie wyrównuje wagę swojej obecności w Europie Centralnej i Wschodniej w stosunku do pozostałych priorytetowych stref rozwoju, którymi są Europa Zachodnia oraz Azja" - powiedział cytowany w komunikacie przewodniczący rady administracyjnej Grupy Auchan Vianney Mulliez.

- W firmie Auchan znaleźliśmy najlepszego z możliwych nabywców działalności firmy Real w Europie Wschodniej: Real ma w tych krajach już dobrze ugruntowaną pozycję i duży potencjał wzrostu. Auchan oferuje marketom Real i ich pracownikom dobre szanse rozwoju - stwierdził Olaf Koch, prezes zarządu Metro AG.

Real pozostaje w Turcji i w Niemczech

Działalność hipermarketów Real w Turcji nie jest przedmiotem transakcji, gdyż Auchan nie jest obecny na tamtym rynku a tym zakupem chce jedynie wzmocnić dotychczasowe działania w Europie Wschodniej. Transakcja ta nie przyniesie żadnych zmian dla marketów Real w Turcji: - Działalność marketów Real w Turcji rozwinęła się w ubiegłych latach bardzo pomyślnie i wykazuje duży potencjał wzrostu. Należy to teraz konsekwentnie wykorzystać - dodaje Koch.

- Real w Niemczech jest stałym składnikiem portfolio Metro Group. Jesteśmy przekonani o potencjale hipermarketów w Niemczech. Obecnie razem z managementem Real opracowujemy plan działań zmierzających do podniesienia istniejącego potencjału wyniku finansowego i trwałego wzrostu dochodu - mówi Olaf Koch.

Grupa Auchan działa w 12 krajach, gdzie zatrudnia 269 tys. pracowników. W 2011 roku obrót Grupy Auchan wyniósł 44,4 miliardy euro bez VAT, z czego 55 proc. zrealizowano poza Francją.

Metro Group posiada pod szyldem Real 316 hipermarketów w Niemczech oraz 110 hipermarketów w pięciu krajach: w Polsce, w Rosji, w Rumunii, na Ukrainie i w Turcji. W roku fiskalnym 2011 przedsiębiorstwo zatrudniało około 70 tys. pracowników i miało 11,2 mld euro obrotu.