PSA Peugeot Citroen jest zdecydowany zachować pełną kontrolę nad swym finansowym oddziałem, Banque PSA Finance chociaż obligatariusze twierdzą, że sprzedaż udziałów może uratować bank samochodowy przed degradacją jego ratingu do kategorii śmieciowej.

Jean-Baptiste de Chatillon, szef finansowy Peugeota powiedział, że bank ma kluczowe znaczenie dla tracącego pieniądze producenta samochodów. Obligacje banku zajęły w zeszłym miesiącu najgorszą pozycję wśród papierów globalnych koncernów motoryzacyjnych, przynosząc straty rzędu 1,84 proc. w porównaniu – na przykład – z zyskiem 1,08 proc. obligacji koncernu Ford Motor – wynika z danych zgromadzonych przez agencję Bloomberg.

Drugi po niemieckim Volkswagenie największy producent samochodów w Europie traci pieniądze w tempie 200 mln euro miesięcznie. Francuska firma zakończyła pierwsze półrocze ze stratą 819 mln euro ponieważ kryzys zadłużeniowy gruntownie podciął popyt. W lipcu agencja Moody’s Investors Service obniżyła rating oddziału finansowego koncernu do poziomu poprzedzającego kategorię pozainwestycyjną oraz zapowiedziała, że rozważa dalszą degradację.

“W najlepszym interesie Peugeot jest sięgnięcie po takie rozwiązania, jak sprzedaż udziałów banku po to, aby uchronić go przez degradacją ratingu” – mówi Georg Grodzicki, szef działu badań kredytowych w Legal & General Investment Management z Londynu, który zarządza aktywami wartości 622 miliardów dolarów, w tym obligacjami Peugeota – „Nasze fundusze z wysokiej półki wymagają, żeby Banque PSA zasługiwał na doborowy, a nie jakiś marginalny rating, gdyż to pozwoli na podejmowanie decyzji z co najmniej średnioterminową perspektywą”.

De Chatillon, który zasiada w radzie Peugeota, zapewnił, że Banque PSA jest bardzo rentowny i gwarantuje wypłatę około 50 proc. zysków dla spółki-matki. I dodał, że nie rozważa się sprzedaży udziałów banku, gdyż pozbawiłoby to grupę wypłaty dywidendy, a nie poprawiłoby ratingu.

Banque PSA udzielił w pierwszym półroczu 2012 roku kredytów na kwotę 4,3 mld euro na zakup 413 531 samochodów Peugeot i Citroen. Ale w tym samym okresie sprzedaż aut Peugeot spadła o 15 proc. do 980,7 tys pojazdów. To skłoniło firmę do redukcji 8 tys. miejsc pracy i zapowiedzi zamknięcia fabryki Auluay pod Paryżem.
Wiarygodność Banque PSA jest ściśle uzależniona do pozycji Peugeota ze względu na strategiczne, komercyjne i finansowe powiązania ze spółką-matką – stwierdza lipcowy komunikat Moody’s. Z uwagi na rozważaną degradację Peugeota, istnieje „nikłe prawdopodobieństwo na podniesienie ratingu Banque PSA” – argumentował Mood’s.

Sprzedaż udziału w Banque PSA „byłoby bardzo pozytywną niespodzianką dla rynku” – twierdzi Ebert Giessen, analityk rynku motoryzacyjnego Robeco Groep w Rotterdamie.