Prognoza dochodów budżetu państwa na 2013 rok oparta jest na przewidywanej niższej niż w 2012 r. dynamice wzrostu PKB (2,2 proc. w porównaniu do 2,5 proc.). Deficyt budżetowy nie przekroczy 35 mld zł a stopa bezrobocia wyniesie na koniec roku 13 proc.

Projekt ustawy budżetowej na 2013 rok, do którego dotarła PAP, zakłada deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż 35,6 mld zł. Dochody budżetu państwa zaplanowano na kwotę 299,18 mld zł, zaś wydatki na kwotę 334,78 mld zł.

We wtorek rząd ma zająć się projektem ustawy budżetowej na przyszły rok.

Bezrobocie 13 proc., euro średnio 4,05 zł

Na koniec 2013 roku założono stopę bezrobocia na poziomie 13,0 proc. Kurs średnioroczny EUR/PLN w 2013 roku założono na poziomie 4,05 wobec 4,21 w 2012 roku. Kurs średnioroczny USD/PLN w 2013 roku założono na poziomie 3,20 wobec 3,32 w 2012 r.

Przedkładany projekt ustawy budżetowej na 2013 rok uwzględnia budżet środków europejskich, w którym zaplanowano dochody w wysokości 81,40 mld zł, wydatki w wysokości 75,25 mld zł oraz dodatni wynik budżetu środków europejskich w wysokości 6,15 mld zł.

Wzrost PKB o 2,2 proc.

"Rozwój sytuacji gospodarczej uwarunkowany jest przede wszystkim szacunkiem następujących czynników makroekonomicznych: wzrostem zatrudnienia w gospodarce 0,2 proc., realnym wzrostem PKB o 2,2 proc., średniorocznym wskaźnikiem wzrostu cen towarów usług konsumpcyjnych o 2,7 proc., wzrostem spożycia ogółem o 5 proc. (w ujęciu nominalnym), realnym wzrostem wynagrodzeń w gospodarce narodowej o 1,9 proc." - napisano w dokumencie.

"W 2013 r., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z PIT wzrośnie w 2013 r. z 49,11 proc. do 49,27 proc. W przypadku podatku CIT udział jednostek samorządu terytorialnego pozostanie na poziomie z 2012 r., tj. 22,86 proc." - dodano.

Będzie rządzić reguła wydatkowa - wzrost wydatków o 1 proc.w ujęciu realnym

Z dokumentu wynika, że istotnym dla opracowania planu wydatków budżetu państwa na rok 2013 jest zastosowanie do ich ustalenia tymczasowej, dyscyplinującej reguły wydatkowej.

"Reguła ta wprowadza mechanizm ograniczający wzrost wydatków publicznych. Polega ona na redukcji wydatków o charakterze uznaniowym, a więc niewynikających z istniejących ustaw regulujących wydatki publiczne oraz nowych wydatków prawnie zdeterminowanych. Wzrost ww. wydatków nie powinien przekraczać 1 proc. w ujęciu realnym" - napisano.

Zamrożenie płac strefy budżetowej

"Elementem wzmacniającym efekt reguły dyscyplinującej jest utrzymanie w 2013 r. zamrożenia funduszu wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery budżetowej" - dodano.

Ponadto poziom wydatków budżetu państwa w 2013 r. został określony w oparciu o następujące założenia:

- wydatki na obronę narodową oszacowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - co najmniej 1,95 proc. PKB z roku poprzedzającego rok budżetowy,

Waloryzacja emerytur i rent o 4,4 proc.

- świadczenia emerytalno-rentowe w 2013 r. od marca, zostaną zwaloryzowane wskaźnikiem wynoszącym około 104,4 proc.,

- wydatki na infrastrukturę transportu lądowego, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego zostały ustalone w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na 2013 rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych,

- wysokość składki do budżetu Unii Europejskiej ustalana jest w trakcie procedury budżetowej UE, w której biorą udział Komisja Europejska (jako autor projektu budżetu UE), Rada UE oraz Parlament Europejski,

- subwencja dla jednostek samorządu terytorialnego obliczona została zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Planowana kwota subwencji obejmuje skutki przechodzące podwyżek dla nauczycieli z roku 2012.

W dokumencie zaznaczono, że w kwocie wydatków budżetu państwa zaplanowano również środki na finansowanie i współfinansowanie programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (w ramach funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności oraz funduszy unijnych finansujących Wspólną Politykę Rolną), a także środków pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W dokumencie wskazano, że prognozy wzrostu gospodarczego w Unii Europejskiej w przyszłym roku, są obecnie słabsze od tych formułowanych jeszcze wiosną bieżącego roku, które były podstawą przygotowania "Założeń projektu budżetu państwa na 2013 r.".

"Korekty w dół są w głównej mierze efektem wzrostu niepewności co do sposobu rozwiązania kryzysu w strefie euro i siły negatywnych sprzężeń zwrotnych między sytuacją makroekonomiczną, stanem finansów publicznych i sytuacją sektora bankowego w peryferyjnych gospodarkach strefy euro. W bilansie ryzyk dotyczącym perspektyw gospodarki europejskiej wciąż dominują czynniki, które mogą wpłynąć na gorszy od zakładanego scenariusz, będący podstawą projekcji makroekonomicznej i fiskalnej dla Polski" - napisano.

"W konsekwencji niższe niż zakładano w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa dochody budżetu państwa nie pozwalają na utrzymanie zakładanego wcześniej poziomu deficytu" - napisano.

Na sfinansowanie deficytu budżetu państwa oraz ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania w łącznej kwocie 45.691,8 mln zł złożą się:

- nadwyżka budżetu środków europejskich w kwocie 6.154,5 mln zł,

- saldo finansowania ze źródeł krajowych w kwocie 22.673,2 mln zł,

- saldo finansowania zagranicznego w kwocie 16.864,0 mln zł.