Ford Motor Company rozpoczął drogowe testy technologii przyszłości, poprawiających bezpieczeństwo poruszania się na drogach. Wśród nich sprawdzany jest system ostrzegający przed przeszkodą, system informacji o ruchu drogowym, system elektronicznych świateł hamowania, ostrzegający pojazd jadący z tyłu.

Celem całego programu badawczego jest stworzenie systemów łączności między pojazdami oraz pojazdami i infrastrukturą Europejskich dróg – informuje Ford Polska.

Po drogach jeździ 120 eksperymentalnych fordów s-max

Firma przekazał 20 specjalnie wyposażonych egzemplarzy FORDA S-MAX na potrzeby floty liczącej 120 pojazdów, która w ramach czteroletniego projektu testowego „Safe Intelligent Mobility – Testfield Germany” (simTD) ma zostać wykorzystana do sprawdzenia 20 eksperymentalnych technologii wspomagających kierowcę. Głównym założeniem projektu jest lepsze poznanie potencjału systemów łączności między pojazdami oraz pojazdami i infrastrukturą, które mają zwiększać bezpieczeństwo oraz usprawniać ruch drogowy.

Systemy mają poprawić bezpieczeństwo

Eksperci uważają, iż wykorzystanie mobilnych technologii do skomunikowania pojazdów ze sobą oraz z infrastrukturą drogową przyczyni się do znacznej poprawy bezpieczeństwa oraz wyraźnie usprawni ruch drogowy.

Konstruktorzy z centrum badawczego w niemieckim Akwizgranie oraz partnerzy z projektu simTD testowali dotychczas nowe technologie jedynie w warunkach kontrolowanych. Jednak teraz zostaną one sprawdzone na publicznych drogach Frankfurtu oraz okolic w rzeczywistych warunkach drogowych.

Wykaz technologii testowanych w ramach projektu badawczego simTD:

• System elektronicznych świateł hamulcowych, który w razie konieczności awaryjnego hamowania wysyła sygnał ostrzegawczy do pojazdu poruszającego się za samochodem, którego kierowca został zmuszony do wykonania tego manewru. Sygnał taki dociera do kolejnego pojazdu nawet, gdy jego kierujący nie widzi jeszcze hamującego samochodu znajdującego się np. na łuku drogi. Firma FORD jest producentem, który prowadzi obecnie najbardziej zaawansowane prace rozwojowe nad tym systemem

• System ostrzegający przed przeszkodą, który umożliwia poinformowanie innych pojazdów w okolicy o obecności niebezpiecznych przeszkód na drodze, a także o ich lokalizacji oraz rodzaju

• System informacji o ruchu drogowym, który pozostając w ciągłym kontakcie z centrami zarządzania ruchem drogowym ma dostęp do aktualnych informacji o zmiennych ograniczeniach prędkości, tymczasowych ograniczeniach ruchu oraz objazdach, a także do szczegółowych danych o obecnych i zmieniających się przepisach takich jak stałe ograniczenia prędkości oraz pierwszeństwo przejazdu

• System zarządzania ruchem drogowym, który dostarcza precyzyjne prognozy dotyczące ruchu drogowego tworzone w oparciu o szczegółowe i wyczerpujące dane. Praca systemu obejmuje tworzenie potencjalnych scenariuszy drogowych oraz ocenę ich wpływu na warunki drogowe w danej lokalizacji

• Pokładowe łącze internetowe, które umożliwia kierującemu np. zdalną rezerwację i opłacenie miejsc parkingowych na trasie