Od 1 sierpnia mieszkańcy Warszawy będą mogli korzystać z systemu 66 wypożyczalni rowerów miejskich. Porozumienie w tej sprawie podpisali w piątek przedstawiciele ZTM, władz Bemowa oraz wykonawcy projektu - firmy Nextbike Polska.

Rowery będzie można wypożyczyć w 11 wypożyczalniach na Bemowie, gdzie dzielnicowa sieć wypożyczalni działa już od kwietnia, oraz w 55 stacjach Veturilo - ogólnomiejskiego systemu wypożyczalń rowerów w Warszawie. Stacje Veturilo powstaną w centrum stolicy oraz na Ursynowie i Bielanach. Do dyspozycji zostanie oddanych 1120 rowerów; wszystkie wyposażone w koszyki.

"Rower wypożyczony na Bemowie, będzie można przypiąć do stojaków Veturilo ustawionych np. w centrum stolicy, a użytkownicy Veturilo będą mogli zwrócić jednoślady na Bemowie" - powiedział PAP Łukasz Puchalski z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Aby skorzystać z wypożyczalni, trzeba będzie zarejestrować się na stronie internetowej systemu Bemowo Bike (www.bemowobike.pl) lub witrynie wypożyczalni Veturilo (www.veturilo.waw.pl), która zacznie działać w połowie lipca.

Pierwsze 20 minut za darmo

Wypożyczenie roweru do 20 minut ma być bezpłatne. Za kolejne 40 minut trzeba zapłacić złotówkę, druga godzina będzie kosztować 3 zł.

Różnice w wysokości opłat w obu systemach, pojawią się przy dłuższym czasie wypożyczenia. Za kolejną, trzecią godzinę jazdy rowerem wypożyczonym na Bemowie trzeba będzie zapłacić 4 zł, w systemie Veturilo - 5 zł. Czwarta i każda kolejna to koszt siedmiu złotych w Veturilo, w Bemowo Bike - 4 zł. Maksymalny czas jednorazowego wypożyczenia to 12 godzin.

Podstawową formą zapłaty jest dokonanie przedpłaty w wysokości 10 zł przy rejestracji na stronie internetowej. Drugi sposób to skorzystanie z karty kredytowej bezpośrednio w wypożyczalni.

Płacenie poprzez wiadomości SMS na razie nie będzie możliwe. Jak powiedział PAP prezes firmy Nextbike Polska Tomasz Wojtkiewicz, takie rozwiązanie jest zbyt kosztowne.

Największa wypożyczalnia powstanie przy ul. Traugutta naprzeciwko bramy kampusu Uniwersytetu Warszawskiego. Będzie tam blisko 70 rowerów. Duże będą także punkty przy wyjściach z metra oraz przy innych ośrodkach akademickich, takich jak SGGW.

Docelowo w Warszawie ma być 125 stacji, wyposażonych w ponad dwa tysiące rowerów. 1 marca 2013 roku wystartuje kolejnych 70 stacji z ponad tysiącem rowerów. Koszt inwestycji to 19 milionów złotych.

Miasto nie ponosi żadnych kosztów przy uruchamianiu wypożyczalni rowerowych. Projekt finansuje operator, natomiast miasto płaci miesięczną opłatę za świadczoną usługę.

Jak powiedział dyrektor ZTM Leszek Ruta, najwięcej jest osób, które wypożyczają rower na krótki czas, do dwóch godzin. "Przejazdów powyżej godziny jest już mało, powyżej dwóch - to już są wypożyczenia incydentalne. Wiemy to z doświadczenia naszego wykonawcy, firmy Nextbike Polska, która podobne inwestycje zrealizowała już np. we Wrocławiu" - zaznaczył Ruta.

Ta sama firma, Nextbike Polska, realizowała projekt miejskich wypożyczalni na Bemowie.

Jak powiedział PAP zastępca burmistrza dzielnicy Bemowo Krzysztof Zygrzak, rowery na Bemowie są bardzo popularne. Są dni, zwłaszcza soboty i niedziele, kiedy wszystkie jednoślady są w ruchu.

"W systemie zarejestrowanych jest około 10 tys. użytkowników, do tej pory odnotowaliśmy 20 tysięcy wypożyczeń" - dodał Zygrzak.

Pierwszym dużym miastem w Polsce, które na wzór zachodnich metropolii uruchomiło sieć bezobsługowych wypożyczalni rowerów, jest Kraków. W ramach programu uruchomionego jesienią 2008 roku powstało 16 stacji oferujących ok. 100 rowerów. Kraków planuje rozbudowę swojego systemu, by do 2015 r. można było korzystać z 1500 rowerów.

Veturilo - oznacza w esperanto transport, środek transportu i trenowanie.