Ponad 200 projektów infrastrukturalnych wartych 90 mld zł, z czego 83 kluczowe przedsięwzięcia w 40 proc. dofinansowane przez UE. Wspólne wysiłki rządowych resortów i instytucji, służb, spółek celowych, wojewodów, miast gospodarzy oraz 2,5 tys. wolontariuszy – to mocno skrócony bilans 5 lat przygotowań do Euro 2012. W piątek rozpocznie się największa impreza masowa w historii Polski, dzięki której inwestycje w infrastrukturę przyspieszyły o 3 – 5 lat.

Drogowy wyścig

Najbardziej zacięta walka na drogach toczy się o przejezdność 100-kilometrowego odcinka autostrady A2, która przeprowadzić ma kibiców od Świecka do Warszawy.

Odcinki E (Warszawa – Pruszków) i D (Pruszków – Grodzisk Mazowiecki) już udostępniono kierowcom. W piątek nadzór budowlany wydał decyzję na użytkowanie niemal 17-kilometrowego odcinka B Stryków-Konotopa. W niedzielę GDDKiA poinformowała, że został otwarty odcinek A i część B w sumie 33 km między Łodzią a Nieborowem. Pozostała część odcinka B zostanie udostępniona kierowcom po oddaniu odcinka C.

Na C wciąż trwa wyścig z czasem. Pracuje na nim 700 osób i to na trzy zmiany. Niewykluczone, że będzie przejezdny od 6 czerwca.

Nie będzie za to gotowa autostrada A1. Miała połączyć Gdańsk ze Strykowem pod Łodzią, ale niegotowy jest i tak na razie zostanie odcinek Toruń – Stryków. – Prace będą trwały w trakcie Euro, zakończenie robót przewidziane jest na wrzesień 2012 r. – potwierdza Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaznacza, że prace nie będą miały wpływu na płynność ruchu na rekomendowanych dla kibiców drogach krajowych nr 15 w kierunku Poznania i Wrocławia oraz nr 10 do Warszawy.

Kolej w zadyszce

Sytuacja na kolei prezentuje się nieco lepiej. Wyremontowano ponad 30 dworców. W zeszłym tygodniu otwarty został Dworzec Główny we Wrocławiu oraz Warszawa Wschodnia.

– Przed Euro 2012 oddamy jeszcze Dworzec Główny w Gdyni i dworzec Warszawa Zachodnia, a w trakcie mistrzostw – w Kutnie – wyjaśnia Łukasz Kurpiewski, rzecznik Grupy PKP.

Wiadomo, że nie uda się zrealizować sztandarowej inwestycji, jaką był remont torów na trasie Warszawa – Gdańsk. Podróż zajmie 4,5 godz., a nie jak zakładano 2,5 godz. Na torach za to pojawią się nowe pociągi i kolejne połączenia. Spółka Przewozy Regionalne przygotowuje ok. 100 dodatkowych pociągów. PKP Intercity zaoferuje ich ok. 50 i uruchomi bezpośrednie połączenie między Gdynią a Berlinem. Nowe połączenia pojawiają się też w Warszawie. Do Dworca Stadion i lotniska Chopina kibiców przewiozą Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie.

Lotnictwo na mecie

Spośród dworców, autostrad i lotnisk te ostatnie są najlepiej przygotowane na Euro 2012. Niezbędne było zwiększenie ich przepustowości, bo jak szacuje prezes spółki PL 2012 Marcin Herra, 60 – 70 proc. kibiców przyleci samolotem. Na Okęciu spodziewanych jest w okresie Euro 16,5 tys. samolotów, w tym ok. 750 czarterów z kibicami. Dlatego dodatkowo otworzono terminal Etiuda, a dla lotów prywatnych udostępniono lotnisko w Modlinie.

W innych portach ruch na Euro ma wzrosnąć o 3 – 9 proc.

W Poznaniu na lotnisku Ławica powstała nowa strefa przylotów, hala ze stanowiskami check-in, dwie drogi szybkiego zejścia, rozbudowano też płytę postojową, dzięki czemu można jednocześnie obsłużyć 10 maszyn. Powstała też nowa droga kołowania, przez co lotnisko może przyjmować 30 samolotów na godzinę.

Nowy terminal ma lotnisko we Wrocławiu, na którym zainstalowano też nowy radar. W Gdańsku dzięki przebudowom przepustowość lotniska wzrosła także dwukrotnie.

Na ulicach ścisk

O ile na lotnisko nie będzie się trudno dostać, to do centrum miasta czy w okolice stadionu już tak. W dni meczowe wiele ulic w miastach gospodarzach będzie nieczynnych. Zostanie wprowadzona specjalna organizacja ruchu na ok. 4 godziny przed meczami i 2 – 3 godziny po nich. Wyłączone z ruchu będą też okolice stref kibica – plac Defilad w Warszawie, Rynek Starego Miasta we Wrocławiu, plac Zebrań Ludowych w Gdańsku i plac Wolności w Poznaniu.

By rozładować tłok, każde z miast uruchomi dodatkowe linie komunikacyjne dowożące kibiców na stadiony.

Spółka PL.2012 na swojej stronie internetowej zamieściła „Poradnik mieszkańca”.

Każde z czterech miast honorować będzie bilety na komunikację miejską w ramach usługi Polish Pass: na jednej karcie będzie można przechowywać bilety, dowód rezerwacji hotelowej i ubezpieczenie zdrowotne. Cena biletu na komunikację miejską jest taka sama w każdym z miast Euro 2012 – ok. 3 euro (12 zł) za dobę.