Liberty Global, amerykański właściciel UPC Polska, chce mieć na polskim rynku niczym niezagrożoną pozycję lidera. A do tego niezbędne jest połknięcie drugiej co do wielkości sieci kablowej Multimedia Polska. Tylko tak ten operator telewizji kablowej będzie mógł walczyć z naporem Telekomunikacji Polskiej oraz Polkomtelem i Cyfrowym Polsatem.

– Będziemy zainteresowani Multimediami, jak tylko dostaniemy ofertę – potwierdził w rozmowie z DGP Rick Westerman, członek zarządu Liberty Global, podczas konferencji Cable Europe w Brukseli.

Zaproszenie jeszcze nie trafiło na biurka szefów UPC Polska, ale – zdaniem analityków – operator jest pierwszym na liście potencjalnych przejmujących. Amerykański koncern, którego ubiegłoroczne przychody wyniosły 10,4 mld dol., ma dużo większe zasoby finansowe niż inni branżowi konkurenci do przejęcia Multimediów.

Nad sprzedażą sieci pracują teraz bankierzy inwestycyjni J.P. Morgan wybrani przed miesiącem przez akcjonariuszy spółki.

Eksperci spodziewają się, że UPC Polska będzie miało konkurencję w postaci trójmiejskiej Vectry. Gdyby połączyła się z Multimediami, nowy podmiot osiągnąłby poziom ponad 1,6 mln klientów i wyprzedziłby UPC. Ale Multimediami mogą zainteresować się też fundusze private equity. – Operatorzy kablowi stają się coraz atrakcyjniejsi dla inwestorów – podkreślał podczas Cable Europe Karim Tabet, dyrektor zarządzający funduszu Providence Equity. Niewykluczone, że na liście chętnych pojawi się polski T-Mobile. – Przeanalizujemy to, jeśli dostaniemy ofertę, choć ceny są obecnie nieatrakcyjne dla kupujących – mówi Miroslav Rakowski, prezes T-Mobile.

Cena na razie nie jest znana, ale analitycy wyceniają Multimedia na co najmniej 2,1 mld zł. Eksperci uważają jednak, że największą determinację w walce o Multimedia wykażą kablówki, dla których konsolidacja jest jedynym sposobem na dalszy rozwój. Manuel Kohnstamm, dyrektor zarządzający Liberty Global w Europie oraz prezes zrzeszającej branżę organizacji Cable Europe, uważa, że ze względu na walkę na ceny operatorom będzie coraz trudniej znaleźć pieniądze na inwestycje w rozwój cyfrowych usług, jeśli będą działać w rozdrobnieniu. A tak jest obecnie w Polsce.

– Na rynku działa ponad 500 podmiotów, to jest niespotykane na europejską skalę. W innych krajach mamy zazwyczaj jednego dużego operatora kablowego i w takim kierunku powinien rozwijać się rynek polski– powiedział DGP Kohnstamm.

Tymczasem rośnie konkurencja ze strony TP SA i takich graczy, jak Polkomtel oraz Cyfrowy Polsat, które oferują bezprzewodowy internet LTE transmitujący dane z prędkością 150 Mbit/s. W piątek Cyfrowy Polsat wprowadził do oferty także telewizję internetową Ipla.

Na drodze do przejęcia Multimediów przez UPC może stanąć UOKiK. Już przy przejęciu Aster trzeba było czekać rok na decyzję urzędu. Na dodatek UPC dostało zgodę pod warunkiem, że sprzeda część sieci Aster, aby nie dopuścić do monopolizacji niektórych rynków lokalnych.

– Będziemy aktywnie przekonywać rynek i polskiego regulatora, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że konsolidacja polskiego sektora kablowego jest korzystna dla klientów – mówi DGP Manuel Kohnstamm.

W sukurs operatorom przyszła pod tym względem europejska komisarz Neelie Kroes, która w ubiegłym tygodniu powiedziała, że regulatorzy powinni godzić się na dalszą konsolidację kablowego rynku.