Meade dotknął problemu spędzającego sen z powiek szefom sieci kablowych, którzy spotkali się na corocznym kongresie Cable Europe.

Do tej pory kablówki zarabiały krocie na dostarczaniu klientom do domów setek kanałów telewizyjnych wraz z szybkim internetem. Ale dzięki coraz powszechniejszemu dostępowi do sieci pojawili się rywale w postaci internetowych serwisów z filmami i serialami, tacy jak Netflix, Hulu czy działające w Polsce Ipla lub iPlex.pl. – Czeka nas zmiana modelu biznesowego. Boom na smartfony i tablety sprawił, że każdy może ulubiony serial oglądać w dowolnym miejscu przez internet. Nowe technologie dają ludziom wybór, a ci będą go cenić coraz bardziej – dodaje Neil Berkett.

Operatorzy kablowi przystąpili więc do kontrofensywy i zabrali się do tworzenia własnych rozwiązań pozwalających oglądać telewizję na mobilnych urządzeniach. – Musimy być nie tam, gdzie jest kabel, ale tam, gdzie chcą być nasi widzowie – mówi Duco Sickinghe, prezes belgijskiego Telenetu. Uruchomił on w ubiegłym roku Yelo, platformę, która pozwala na oglądanie kanałów z jego płatnej oferty na tabletach, smartfonach i laptopach. Korzysta z niej już kilkanaście procent klientów. Liczba ta ma wzrosnąć, bo operator planuje rozwój sieci 1200 hot spotów, przez które jego klienci będą mogli używać Yelo.

19,9 mld euro przychody operatorów kablowych w Europie w 2011 r.

W podobnym kierunku idzie Liberty Global, amerykański operator, do którego należy UPC Polska. W tym roku sieć wprowadzi w czterech krajach europejskich Horizon, nowy dekoder, który pozwoli na oglądanie programów z jego oferty nie tylko na telewizorze, lecz także na smartfonach i tabletach. W Polsce będzie dostępny w przyszłym roku.

Operatorzy starają się na razie rozwijać ofertę na żądanie dostępną tylko na telewizorze. UPC Polska oferuje usługę UPC Na Żądanie, w ramach której są filmy, seriale i programy (w formie płatnej i bezpłatnej). Swoje internetowe serwisy VoD mają też Multimedia Polska (ostatnio kusi klientów iPadem w ofercie), a nawet sieć komórkowa Orange.

4,6 mln liczba klientów operatorów kablowych w Polsce

Roland Klemann, dyrektor ds. internetowych rozwiązań biznesowych w Cisco, uważa, że wchodząc na tablety, kablówki mogą tylko zyskać. – Badania pokazują, że ci, którzy oglądają filmy na tabletach, i tak przez 80 proc. czasu robią to w domu na kanapie. A w takiej sytuacji najlepiej sprawdza się stabilne i szybkie łącze internetowe operatora kablowego, rozpraszającego sygnał po domu za pomocą WiFi. W ten sposób kablówki mogą utwierdzić klientów, że nie warto rezygnować z internetu na rzecz oferty operatora mobilnego – dodaje Roland Klemann.