Zbudowanie terminalu naftowo-paliwowego w Gdańsku i jak najszybsze dokończenie budowy tzw. trzeciej nitki odcinka wschodniego rurociągu "Przyjaźń" od granicy z Białorusią do Płocka - to najważniejsze cele PERN według prezesa spółki Marcina Moskalewicza.

Moskalewicz został we wtorek powołany na szefa Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) "Przyjaźń" przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie spółki. Jak podało Ministerstwo Skarbu Państwa, w postępowaniu konkursowym na stanowisko szefa PERN startowało 7 kandydatów.

"Bez wątpienia strategia PERN będzie elastyczna, zmieniająca się w czasie w zależności od rozwoju sytuacji na rynku, zgodnie z zasadą, że jedną niezmienną rzeczą są zmiany. Jednak, co do zakresu i terminu zmian trudno mi jest się w tej chwili jednoznacznie wypowiadać" - powiedział w czwartek Moskalewicz, pytany przez PAP o plany i najważniejsze zadania spółki.

Plany nowego prezesa: sfinalizowanie budowy nitki rurociągu, zarabianie na światłowodzie

Moskalewicz podkreślił, że jako prezes PERN chciałby m.in. sfinalizować rozmowy z PKN Orlen, dotyczące budowy rurociągu finalnego (produktowego) na trasie Boronów-Trzebinia, a także przeanalizować i podjąć decyzję w sprawie przyszłego wykorzystania tzw. pierwszej nitki odcinka wschodniego rurociągu "Przyjaźń" z Adamowa, przy granicy z Białorusią, do Płocka.

"Przeanalizujemy też lepsze wykorzystanie linii światłowodowej, która może stanowić dodatkowe źródło przychodów dla spółki" - zapowiedział nowy prezes PERN.

Moskalewicz to absolwent studiów MBA w Polsko-Amerykańskiej Szkole Biznesu - Institute of Business Studies Politechniki Krakowskiej i Central Connecticut State University USA, studiów podyplomowych w studium kształcenia kadr kierowniczych Akademii Ekonomicznej oraz magisterskich Akademii Rolniczej w Krakowie. W przeszłości był m.in. wiceprezesem i członkiem zarządu PZU oraz PZU Życie.

Ostatnio Moskalewicz był prezesem płockiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Rafineryjnego (OBR), spółki Skarbu Państwa, która jest m.in. jednym z największych w Europie producentów benzyny lotniczej. OBR zajmuje się także produkcją wyrobów z tworzyw sztucznych i chemikaliów ochronnych. Prowadzi też badania analityczne na rzecz przemysłu rafineryjnego.

Na stanowisku prezesa PERN Moskalewicz zastąpił odwołanego przez Walne Zgromadzenie spółki w styczniu 2011 r. Roberta Soszyńskiego. Soszyński był szefem PERN od grudnia 2008 r.

PERN "Przyjaźń" jest jednoosobową spółką Skarbu państwa. Tłoczy ropę naftową z Rosji (ok. 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. Przesyła również surowiec tranzytem do gdańskiego Naftoportu, w którym posiada udziały. Spółka zarządza m.in. siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o pojemności ok. 2,8 mln m sześc.

Terminal w Gdańsku miał być budowany z Niemcami

We wrześniu 2011 r. PERN i niemiecki Oiltanking zawarły umowę, dotyczącą powołania spółki joint venture do budowy za około 200 mln euro bazy magazynowo-przeładunkowej w Gdańsku. Umowa w przyjętym wówczas kształcie przestała jednak obowiązywać 22 grudnia 2011 r. Oficjalnie PERN nie chciał komentować sprawy, w tym szczegółów, dotyczących ustania obowiązywania umowy. Wcześniej spółka informowała, że budowa bazy, przystosowanej do przeładunku i magazynowania ropy naftowej oraz paliw gotowych, w tym oleju napędowego i paliwa lotniczego, a także płynnych produktów chemicznych, powinna zakończyć się najpóźniej na przełomie 2014-15 r. Planowano, że nominalna pojemność bazy, na terenie której miałoby powstać 19 zbiorników, wyniesie ponad 700 tys. m sześc., przy szacowanym, maksymalnym poziomie przeładunków 14 mln m sześc. rocznie.

W styczniu 2010 r. PERN podpisał umowy na budowę ostatniego odcinka tzw. trzeciej nitki rurociągu wschodniego na trasie Zawady-Orzechowo o długości 62,5 km w terminie do końca 2012 r. Budowa tzw. trzeciej nitki rurociągu wschodniego o łącznej długości około 232 km z Adamowa do Płocka trwa od 2002 r. PERN informował wcześniej, że po zakończeniu budowy tej magistrali, tzw. I nitka odcinka wschodniego ma zostać przekształcona z rurociągu naftowego na produktowy, służący do transportu paliw gotowych.