Rozpoczęcie pierwszej w Polsce produkcji systemów zasilania dla samochodów hybrydowych i elektrycznych oraz zwiększenie dostaw akumulatorów dla wschodzącego rynku rowerów elektrycznych - to tegoroczne cele gliwickiej fabryki firmy Axeon.

Axeon to jeden z największych producentów akumulatorów w Europie. Produkując rocznie miliony systemów zasilania, przeznaczonych głównie do elektronarzędzi, polski zakład jest jedną z największych europejskich fabryk tego typu.

Jak podała w czwartek firma, niedawno inżynierowie z Gliwic uruchomili także produkcję akumulatorów do rowerów elektrycznych (e-bike'ów) dla największych europejskich firm wyspecjalizowanych w takiej produkcji.

Według prognoz wartość rynku e-bike'ów i samochodów elektrycznych w 2020 r. sięgnie 70 mld dol. Wiążą się z tym także plany rozwojowe polskiej fabryki Axeon. Menedżerowie i inżynierowie firmy z Polski i Szkocji mają o szczegółach poinformować w końcu lutego br. w Gliwicach.

Na Śląsku Axeon produkuje 60 tys. akumulatorów miesięcznie, przeznaczonych do elektronarzędzi oraz e-bike'ów. Głównym odbiorcą, zatrudniającej niemal 380 osób, polskiej fabryki jest spółka Robert Bosch.

Drugi zakład koncernu, a zarazem jego główna siedziba, znajduje się w szkockim Dundee, gdzie 70 specjalistów produkuje akumulatory dla rynku samochodów elektrycznych (dla m.in. marek: Jaguar, Land Rover i Rolls Royce).

Na terenie fabryki w Dundee działa też centrum badań i rozwoju koncernu. W 2010 r. powstał tam prototyp największego na świecie akumulatora do samochodu osobowego, przeznaczony dla luksusowego modelu Rolls Royce Phantom Experimental Electric 102 EX.

Axeon jest największym w Europie niezależnym dostawcą akumulatorów litowo-jonowych, przetwarzającym 70 mln baterii rocznie i dostarczającym swoje produkty klientom na całym świecie.

Fabryka w Polsce projektuje i wytwarza akumulatory głównie do elektronarzędzi i urządzeń przenośnych. Axeon należy do firmy AG Holding Ltd, wspieranej przez fundusz kapitałowy Ironshield Capital Management LLP.