Przedsiębiorcy czekają na kolejny pakiet zmian, który ułatwi im działalność gospodarczą, ponadto zwracają uwagę, że przeszkadza im nieprzyjazny system podatkowy i wzrost pozapłacowych kosztów pracy - wynika z badania przeprowadzonego przez PKPP Lewiatan.

We wtorek podczas konferencji prasowej przedstawiciele Lewiatana omówili wyniki najnowszych badań przeprowadzonych wśród małych i średnich firm.

Z badania wynika, że warunki zewnętrzne dla biznesu pogarszają się, a przedsiębiorcy wskazują na poważne bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej, np. zbyt wysokie podatki oraz za wysokie pozapłacowe koszty pracy.

Według ekspertów sytuację pogarsza fakt, że prawdopodobnie od lutego 2012 r. wzrośnie składka rentowa płacona przez pracodawców z 4,5 proc., do 6,5 proc. Z ich wyliczeń wynika, że ma to dać budżetowi państwa w 2012 roku 6-7 mld zł, co oznacza, że o taką kwotę wzrosną koszty przedsiębiorstw, a w efekcie zmniejszy się ich zysk, ewentualnie pogłębi strata. Według ekspertów jest to istotne zagrożenie dla działalności firm, szczególnie dla tych małych i średnich.

Główna ekonomistka PKPP Lewiatan dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podkreśliła, że z badania Lewiatana wynika, że procedury administracyjne są wciąż komplikowane, a nie upraszczane, co zwiększa koszty dla przedsiębiorstw.

Wymieniła też inne bariery. "Dostęp do środków unijnych jest ciągle utrudniony i niezbyt dobrze ukierunkowany, a dodatkowo małe i średnie przedsiębiorstwa muszą radzić sobie w warunkach dużej szarej strefy, która zaburza konkurencję na rynku" - wyliczyła na konferencji "Słabe i mocne strony sektora MSP w Polsce".

W 2008 r. 52 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wskazywało na cenę jako czynnik decydujący o ich pozycji konkurencyjnej na rynku, a niespełna 27 proc. na jakość towarów i usług. Tegoroczne badania pokazują zdecydowane odwrócenie priorytetów. Obecnie 43,3 proc. buduje swoją pozycję konkurencyjną w oparciu o jakość produktów i usług, a 15,4 proc. stawia na cenę.

Zdaniem przewodniczącego sejmowej Komisji Skarbu Państwa Adama Szejnfelda (PO) mocną stroną polskich przedsiębiorstw jest umiejętność radzenia sobie w trudnych czasach. Dodał, że "mocną stroną polskich małych i średnich firm jest też zmiana filozofii biznesowej, czyli to że większą wagę zaczynają przywiązywać do jakości, a nie do ceny". "Słabą stroną polskich firm są obawy przed wchodzeniem na inne rynki, zwłaszcza unijne" - powiedział PAP Szejnfeld.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu "Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012", które było współfinansowane ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS (15-19 sierpnia 2011 r.) na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.