Rejestracja nowych aut spadła 1,4 proc. do 1,04 mln pojazdów wobec 1,06 mln sztuk przed rokiem – wynika z opublikowanego dzisiaj raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, ACEA z siedzibą w Brukseli. Sprzedaż za dziesięć miesięcy skurczyła się o 0,9 proc. do 11,5 mln pojazdów – relacjonuje raport agencja Bloomberg.

Spadki we Włoszech i we Francji

W czwartym i piątym największym rynku Europy – we Włoszech i Hiszpanii – spadek wyniósł, odpowiednio, 5,5 proc. i 6,7 proc. Peugeot i Renault, dwa wiodące koncerny tej branży we Francji, zapowiedziały ograniczenie produkcji w celu likwidacji zapasów. Fiat chce natomiast powstrzymać wzrost zadłużenia w sytuacji, gdy jego rodzimy rynek zbliża się do najniższego poziomu od 30 lat.

Najwięcej tracą: Peugeot, Renault i Fiat

Sprzedaż aut Peugeota w Europie, drugim najważniejszym regionie dla firmy, obniżyła się o 6,4 proc., w przypadku Renault zmniejszyła się o 2,6 proc. a Fiata – aż o 10 proc. 

W październiku rynek motoryzacyjny w Europy skurczył się już trzeci miesiąc z rzędu, co jedynie potwierdza sygnały świadczące o staczania się 17 krajów strefy euro w stronę recesji.

Najgorzej w Polsce i Portugalii

Sprzedaż samochodów w Polsce i Portugalii runęła w dół w porównaniu z poprzednim rokiem, odpowiednio, o 17 proc. i 41 proc. Rozwój niemieckiego rynku, największego w Europie, na który przypada co czwarty samochód sprzedany w całym regionie, zwolnił do zaledwie 0,6 proc., a wzrost sprzedaży samochodów w tym roku wyniósł 9,8 proc.

Wzrosty notuje Volkswagen, BMW i Ford

Wśród wygranych koncernów samochodowych są niemieckie firmy Volkswagen (wzrost sprzedaży o 4,3 proc.) i BMW (2 proc.) oraz amerykański Ford (6,4 proc.). Do przegranych zaliczają się jeszcze Daimler (spadek sprzedaży aut w Europie o 9,6 proc) i GM, którego marki Opel i Vauxhall zanotowały 3-proc. spadek sprzedaży.