Przychody wszystkich portali społecznościowych na świecie, takich jak Facebook, najpewniej osiągną w tym roku 10 miliardów dolarów. To wzrost o 41 proc. w porównaniu z rokiem 2010 – ocenia Gartner, firma badawcza branży technologicznej.

Prognozy na najbliższe lata są jeszcze bardziej optymistyczne. W przyszłym roku mają one wzrosnąć o 50 proc. i prawie potroić się do 2015 roku, z kwotą przychodów 29 mld dolarów – relacjonuje serwis BBC.

Głównym źródłem przychodów są wpływy z reklam, kolejnym – zarobki na grach udostępnianych przez portale ich użytkownikom. Zdaniem analityków to dopiero początek zarabiania pieniędzy przez media społecznościowe.

„Z punktu widzenia przychodów rynek mediów społecznościowych znajduje się dopiero na początkowym etapie, chociaż juz posiadają one ogromna liczbę użytkowników, którzy niekiedy reprezentują już wzorzec bardzo dojrzałego użytkownika” – mówi Neha Gupta, starsza analityczka w Gartnerze.

Jej zdaniem trzeba zbudować nowe modele biznesowe dla wchłonięcia tych przychodów. Dokonuje się transformacja od zwykłego klikania w reklamę w stronę “dłuższego zaangażowania” użytkowników. Dodaje ona, że portale społecznościowe z pomocą analityków mogą “odblokowywać” dostęp do danych tworzonych przez użytkowników. Ale inni analitycy wskazują, że korzystanie z tych danych na szerszą skalę narusza sferę prywatności. Część użytkowników stanowczo bowiem się sprzeciwia śledzeniu ich zachowania w sieci.