Wadowicki Maspex, producent m.in. soków i napojów, chce wejść w nowy segment: draże. Owoce w czekoladzie DecoMorreno właśnie trafiły do sklepów.

– Bardzo dobra pozycja rynkowa i postrzeganie marki DecoMorreno przez konsumentów dają nam możliwości przeniesienia się na sąsiednie pola – mówi Dorota Liszka z Maspexu, właściciela takich marek jak Tymbark, Kubuś czy Caprio. Marka DecoMorreno znana jest dziś m.in. z rynku kakao, w którym zdobyła 60 proc. udziałów. Próba wejścia w nowy segment to efekt strategii, która zakłada wzrost sprzedaży w tym roku o 5 proc.

Na pomysł Maspexu z umiarkowanym optymizmem patrzą analitycy. – Wprowadzenie już istniejącej marki DecoMorreno w segment draży zwiększa szansę na sukces pomysłu – mówi Krzysztof Kozieł z BGŻ. – Należy jednak pamiętać, że rynek wyrobów czekoladowych jest już nasycony, więc zdobycie w nim dużych udziałów może być trudne – dodaje.

Do takich ruchów zmusza jednak Maspex trudna sytuacja rynkowa. Segment soków, nektarów i napojów, który odpowiada za dwie trzecie przychodów spółki, zmniejszył się o 7,5 proc. Tona zagęszczonego soku jabłkowego, stanowiącego znaczną część kosztów produkcji, zdrożała na rynku europejskim w ciągu roku niemal dwukrotnie, do 1500 euro za tonę. To zaczyna odbijać się na wynikach producentów, którzy zmuszeni są do zmian cen. Choć branża soków ma już za sobą podwyżki produktów, przed końcem roku mogą nastąpić kolejne. Maspex nie ma jednak wyjścia. Podwyżki to jedyny, oprócz szukania nisz rynkowych, sposób na utrzymanie rentowności produkcji.

– Z punktu widzenia wyniku finansowego cała branża ma przed sobą trudny okres – mówi Liszka, tonując zapewnienia Maspexu z początku roku o 5-proc. wzroście przychodów.