Nadawcy kuszą najmłodszą widownię. Gra toczy się o 70 mln zł. To tegoroczny budżet przeznaczony na reklamy w tych stacjach.
Na spoty kierowane do najmłodszych widzów trafia już jedna dziesiąta wszystkich budżetów reklamowych w kanałach tematycznych. Nic dziwnego, że najwięksi nadawcy ruszyli do walki o ten segment rynku.
Nową ofertę programową szykuje TVP, która podpisała niedawno umowę z globalnym graczem Viacomem. Dzięki niej emituje bajki jego kanału Nickelodeon w dawnym paśmie telerankowym. Juliusz Braun, prezes TVP, zadeklarował, że publiczny nadawca uruchomi cały kanał tematyczny z ofertą dla dzieci. Wcześniej na rynek wszedł Polsat, który nawiązał partnerstwo z JimJam, a o planach stworzenia takiego kanału mówił też TVN. Na razie uruchomił tylko pasmo dziecięce z bajkami na antenie kierowanego do kobiet kanału TVN Style.
Nadawców zachęcił sukces funkcjonujących obecnie kanałów dla dzieci.
– One kochają telewizję, spędzają przed ekranem blisko trzy godziny dziennie. Świetnie wykorzystali to nadawcy kanałów tematycznych, którzy zagospodarowali wszystkie kategorie wiekowe i nisze w ramach tego segmentu – mów Justyna Bednarek, zastępca dyrektora ds. obsługi kanałów tematycznych z Atmedia, największego brokera reklamy na rynku.
Na dodatek to olbrzymia widownia. – W Polsce są 4 mln dzieci w wieku od 4 do 14 lat. Stanowią 11 proc. całej populacji – przypomina Edward Korbel, dyrektor badań w Aegis Media, prowadzącym analizy dla takich domów mediowych jak Carat, Hypermedia Isobar i Vizeum.
Obecnie na rynku funkcjonuje dziewięć stacji skierowanych do dzieci w różnym wieku. Są wśród nich kanały dla przedszkolaków, takie jak MiniMini i CBeebies, a także dla nieco starszych – na przykład Cartoon Network. W ofercie platform satelitarnych i kablowych dostępne są takie stacje, jak Boomerang, Disney Channel, Disney XD, Nickelodeon, Polsat JimJam, ZigZap/Hyper.
– Stacje dziecięce stale powiększają udziały w czasie oglądania w grupie wiekowej między 4. a 12. rokiem życia. Analiza trendów pozwala przewidywać, że w 2012 r. segment stacji dziecięcych będzie miał większy udział w oglądalności w tej grupie wiekowej niż wszystkie stacje naziemne, wśród których są Polsat, TVN i TVP, razem wzięte – mówi Justyna Bednarek.