Ok. 2,77 mld zł wyniesie unijne dofinansowanie do budowy centralnego odcinka II linii warszawskiego metra - umowa w tej sprawie została podpisana w czwartek w Warszawie. Koszt całej inwestycji to 5,92 mld zł.

Jak powiedziała przed podpisaniem umowy minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska, to czwarty co do wielkości projekt, który ma otrzymać dofinansowanie europejskie. "To inwestycja porównywalna z budowaniem odcinków autostrad" - zaznaczyła.

Miasto ma przeznaczyć unijne pieniądze na dofinansowanie projektu, prac przygotowawczych i budowy centralnego odcinka II linii metra (czyli od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński). Poza tym, z tych środków mają być finansowane prace projektowe dotyczące kolejnych odcinków tej linii, czyli na Bemowo i Bródno.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz mówiła, że jeszcze za czasów prezydenta Starzyńskiego planowano, że odcinek metra na Pragę będzie gotowy w latach 50. - plany te pokrzyżował wybuch II wojny światowej. Gronkiewicz-Waltz zaznaczyła, że druga linia metra jest budowana z wykorzystaniem zaawansowanych technologii, dlatego może być ona wybudowana w kilka lat, a nie jak pierwsza linia - w 25 lat. Prezydent przewiduje, że ostatnie faktury dotyczące inwestycji w centralny odcinek II linii metra trafią do Brukseli w 2014 r. Wtedy też ma być zakończona budowa.

W ramach projektu, poza zaprojektowaniem i budową siedmiu stacji na linii o dł. ok. 6,7 km, dofinansowana zostanie także przebudowa infrastruktury stacji technicznej na Kabatach oraz zaprojektowanie 4 stacji na odcinku zachodnim w kierunku Bemowa i 3 stacji na Pradze. Dofinansowany ma być też zakup 35 nowych pociągów, które mają jeździć na obu liniach metra.