Lepsze, niż spodziewali się analitycy, wyniki największego polskiego ubezpieczyciela to w dużej mierze zasługa rosnących cen polis (w szczególności w segmencie komunikacyjnym) i poprawy wyników z działalności lokacyjnej. W II kwartale przychody z lokat wyniosły 605 mln zł. Rok temu było to 352 mln zł. W efekcie w II kw. tego roku PZU zarobił na czysto 761 mln zł wobec 362 mln zł rok wcześniej.

Andrzej Klesyk, prezes spółki, chwali się nie tylko lepszymi wynikami, lecz także rosnącymi przychodami i poprawą rentowności w kluczowych segmentach ubezpieczeń. W majątku PZU zwiększył w ciągu roku przypis składki o 276 mln zł (wzrost o 7 proc.). W segmencie życiowym wzrost był niższy i wyniósł 105 mln zł (3,3 proc.). Łącznie ubezpieczyciel zebrał ponad 7,6 mld zł składek, czyli o 5,2 proc. więcej niż rok temu.

Do największych zmian doszło w segmencie ubezpieczeń korporacyjnych. PZU zmniejszył swój udział w tym rynku z 65 proc. rok temu do ok. 50 proc. obecnie. Dzięki podniesieniu cen, wyrzuceniu poza portfel niektórych branż (np. drzewnej) i lepszej selekcji ryzyka udało mu się osiągnąć dodatni wynik techniczny. Tymczasem pierwszą połowę 2010 r. ubezpieczyciel zamknął stratą w wysokości prawie 100 mln zł.

Analitycy oceniają, że druga połowa roku może być gorsza w wykonaniu PZU. Należy się spodziewać, że w III kw. PZU będzie miało mniejszy zysk zarówno w ujęciu rocznym, jak i kwartalnym. Będzie to wynikało z niższych dochodów z działalności lokacyjnych, związanych z mocną przeceną na rynkach giełdowych, z którą mamy do czynienia w ostatnich miesiącach. – Tymczasem III kw. 2010 r. był dla spółki pod tym względem rekordowy – mówi Iza Rokicka, analityk DI BRE.

Sama spółka zapowiada inwestycje oraz nową strategię rozwoju na lata 2012 – 2014, którą ma przedstawić w listopadzie. Głównym obszarem inwestycji będzie IT. Na realizację dwóch projektów (system księgowy i system sprzedażowy dla spółki majątkowej), które mają umożliwić dalsze obniżanie kosztów działalności, ma zostać przeznaczone ok. 100 mln euro. Dodatkowo na początku przyszłego roku PZU zamierza dokonać rebrandingu, który odmłodzi wizerunek towarzystwa. Na razie nie wiadomo, jakie będą koszty tej operacji.