Na rynku pojawią się wkrótce kolejne stacje muzyczne, które zaostrzą rywalizację o 70 mln zł, jakie reklamodawcy wydadzą w tym roku na promocję. EsceTV i PoloTV pomoże wejście na ogólnopolskie platformy cyfrowe.
Zajmującym dotychczas dominujące pozycje w tym segmencie rynku globalnym stacjom MTV i VIVIE wyrasta lokalna konkurencja, która otwiera własne kanały. Polscy nadawcy chcą pobić amerykańskie stacje wbrew opiniom, że telewizje muzyczne dawno umarły, a zamiast teledysków pokazują seriale i reality show. Nowe stacje stawiają na dużą dawkę muzyki. Na dodatek takiej, jak disco polo, dance czy techno. W ten sposób chcą przyciągnąć widzów i reklamodawców. Stawka jest duża, bo chodzi o dziesiątki milionów wpływów z reklam rocznie.
– Polacy naprawdę kochają muzykę taneczną. Potwierdzają to nasze wyniki – mówi Zbigniew Benbenek, właściciel holdingu Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe, do którego należy kanał muzyczny EskaTV.
Program zaczął nadawać w maju 2009 r. Z danych mierzącej widownię firmy Nielsen Audience Measurement wynika, że w ubiegłym roku stacja miała zaledwie 0,06 proc. udziałów w oglądalności, w tym roku wzrosła do 0,11 proc. na koniec lipca, a telewizja dociera zaledwie do 3,5 mln gospodarstw domowych.
– Przy tak słabym zasięgu jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników. Pokazują one, że Polacy chcą oglądać kanał z muzyką taneczną – mówi Benbenek. I zapowiada kilkumilionowe inwestycje w rozwój programu. Niebawem EskaTV stanie się ogólnopolską stacją muzyczną dzięki temu, że będzie nadawać na naziemnej platformie cyfrowej. – Stacja ma potencjał, by za 3 lata osiągać wpływy rzędu 60 mln zł rocznie.
Nie będzie jedyna. Dzięki cyfryzacji ogólnopolski zasięg osiągnie też kanał PoloTV, grający muzykę disco polo. Konkurencja nie zamierza mu oddać pola. Notowany na GPW nadawca 4FunMedia, która ma już kanał muzyczny 4Fun.TV, szykuje na jesień kolejny kanał – TV.DISCO. Oprócz disco polo ma grać takie gatunki, jak dance, techno, house czy eurodance. Będzie kusić widzów teledyskami z lat 80. i 90. Boney M., Modern Talking, Bayer Full czy Boys.
Justyna Owczarek, dyrektor w Atmedia, największym brokerze reklam w kanałach tematycznych, podkreśla, że wysyp stacji z muzyką disco polo i dance to efekt coraz głębszej penetracji rynku przez nadawców, którzy poszukują kolejnych niezagospodarowanych nisz. – Sukces pasm z polską muzyką wprowadzonych przez TVS ('Lista śląskich szlagierów') i VIVA Polska ('Disco ponad wszystko') pokazał, że w tym gatunku drzemie potencjał. Chcą go wykorzystać Polo TV iTV, a także przymierzający się do debiutu TV.DISCO – mówi Owczarek.
Koniunktura na rynku kanałów muzycznych utrzymuje się jej zdaniem od dawna dzięki atrakcyjnemu profilowi widza i rosnącemu popytowi na reklamę w niszowych stacjach. Stacje muzyczne pomagają reklamodawcom dotrzeć do młodzieży, która rzadko ogląda już kanały ogólnotematyczne. Owczarek podkreśla, że wąsko profilowane kanały muzyczne odzwierciedlają trend poszukiwania przez nadawców kolejnych, jeszcze węższych nisz: przedszkolaków, młodzieży szukającej muzyki alternatywnej, kobiet zainteresowanych kuchnią, kinomaniaków pasjonujących się polską produkcją.