statystyki

Nokaut.pl - historia o tym, jak dwóch nastolatków stworzyło porównywarkę wartą 30 mln zł

autor: Sylwia Czubkowska06.08.2011, 03:00
  • Wyślij
  • Drukuj

Wojciech Czernecki i Michał Jaskólski zaledwie pięć lat temu stworzyli internetową porównywarkę cen Nokaut.pl, którą rynek wycenił już na 30 mln złotych.





Zaczęło się tak jak w legendach o internetowych milionerach. Dwóch nastolatków bez funduszy i wsparcia postanowiło, że zostaną biznesmenami. – Przeczytałem gdzieś tekst o młodych ludziach z USA, którzy zbijają fortuny dzięki sieci. Ale są nieletni, więc to rodzice muszą za nich załatwiać formalności, a ferrari, które sobie kupują, stoją w garażu, bo są za młodzi na prawo jazdy – wspomina w rozmowie z „DGP” Wojciech Czernecki. Był 1999 rok. Czernecki miał wtedy 13 lat i postanowił, że zostanie nastoletnim e-biznesmenem z ferrari w garażu.

W tym samym roku Michał Jaskólski stał się pełnoletni i także planował podbicie internetu. W Polsce pojawiły się pierwsze sklepy w sieci, a jemu zamarzyło się uruchomieniu serwisu do porównywania cen oferowanych przez nie produktów. – Tyle że tych sklepów było jeszcze tak mało, że nie było czego porównywać. Pomysł jednak został mi w głowie – opowiada.

Od tych pierwszych marzeń Czerneckiego i Jaskólskiego o własnym e-biznesie minęła ponad dekada. Pięć lat temu plan udało się zrealizować i stworzyli wspólnie porównywarkę cen Nokaut.pl, która stała się jedną z najbardziej obiecujących firm internetowych w Polsce. W ubiegłym roku została wyceniona na blisko 30 mln zł i właśnie szykuje się do giełdowego debiutu.

Pierwsza firma w liceum

Nastoletni Wojtek plan zarabiania w internecie szybko zaczął wprowadzać w życie. Pierwsze pieniądze – tysiąc złotych – otrzymał za pomoc w stworzeniu strony internetowej. – Rodzice byli w szoku, gdy listonosz przyniósł pieniądze. Nie mogli uwierzyć, że dzieciak może tyle zarobić – wspomina. Wkrótce potem Czernecki, jeszcze zanim skończył liceum, założył pierwszą witrynę: Twoja-Firma.pl. Rozwijała się całkiem dobrze, ale potrzebował wspólnika, który miałby większe rozeznanie w programowaniu.

Zaczął go szukać, oczywiście w internecie. Wyszukiwarka podpowiedziała firmę A1 z Gdańska należąca do Michała Jaskólskiego. Wojciech i Michał, choć się nie znali, szybko znaleźli wspólny język. – Przez pierwszy rok ani razu się nie spotkaliśmy, ani nawet nie wiedzieliśmy, jak wyglądamy – wspomina Jaskólski. W tym czasie serwisem Czerneckiego zainteresował się Bankier.pl i kupił go za kilkaset tysięcy złotych. Równocześnie obaj zaczęli też prace dla Bankiera.pl oraz TravelPlanet.pl: zajmowali się rozwijaniem serwisów tuż przed ich wejściem na giełdę.

– Stworzyli całkiem udany duet. Sfera Wojtka to kwestie biznesowe i wizja rozwoju. Michał zaś zajmuje się programowaniem i praktyką przekładania pomysłów na konkret internetowy – mówi „DGP” Krzysztof Bartnik, redaktor naczelny serwisu Komercyjnie.pl.

Duet młodych e-przedsiębiorców szybko zaczął być rozpoznawalny w branży internetowej. Kiedy więc na początku 2006 roku Czernecki wreszcie postanowił zrealizować wymarzony e-biznes, nie mieli problemów ze znalezieniem inwestorów. Projekt porównywarki cen Nokaut został dofinansowany przez spółkę venture capital BMP AG. – Choć początkowo budził pewną nieufność, bo na rynku działało już kilka porównywarek i nie wszyscy wierzyli, że jest miejsce dla kolejnej – wspomina Bartnik. Jaskólski i Czernecki przyznają zresztą, że nie przygotowali nowatorskiego projektu. – Wzorowaliśmy się na rozwiązaniach zagranicznych, szczególnie amerykańskich – mówi Jaskólski.

Bo moda na porównywarki przyszła wraz z gotowymi modelami z USA. Powstała w 1999 roku witryna PriceGrabber.com uchodzi za pierwszą internetową porównywarkę cen. Obecnie na jej ofertę składa się 10 mln produktów z 11 tys. sklepów. Miesięcznie odwiedza ją prawie 20 mln użytkowników. Inny gigant Shopping.com. został przejęty przez eBay za prawie 700 mln dol., a sam zanotował rok temu obrót przekraczający 100 mln.

Także w Polsce było już kilka podobnych narzędzi. Pierwsza porównywarka cen – Kupujemy.pl rozpoczęła działalność już w 2003 roku. Tuż przed startem Nokautu pojawiła się też Ceneo, którą szybko kupił potentat rynku zakupów internetowych Grupa Allegro. W porównywarki cen zainwestowały też największe polskie portale. Interia.pl wprowadziła Bazzar.interia.pl (we współpracy ze Skąpiec.pl), Wirtualna Polska – Zakupy.wp.pl, O2.pl – Radar.pl.

– Mimo wszystko wierzyliśmy, że nasz projekt ma szansę na zdobycie rynku – zarzeka się Czarnecki.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 1

  • 1: ja z IP: 77.74.154.* (2011-08-08 09:32)

    brawo - na takich młokosach trzeba się wzorować. Artykuł dla dodających komentarze gdzie się da, że "pensje są za niskie a więcej niż 2 tysiące zarabiają złodzieje"

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie