Mobilne aplikacje dla klientów MSP mają w ofercie Raiffeisen i Getin Noble Bank. Gdzie indziej można wejść przez WWW
Przedsiębiorca, który nieraz będąc w podróży, miał kłopot z wykonaniem przelewu, bo akurat w pobliżu nie było oddziału banku ani nie miał ze sobą laptopa, żeby zrobić to przez internet, doskonale wie, jak przydatny może się okazać dostęp do rachunku za pomocą telefonu komórkowego. W ten sposób można nie tylko wykonać przelew, lecz także sprawdzić, czy na koncie są już pieniądze np. od kontrahenta.

Przelew jak SMS

Specjalne aplikacje to jeden ze sposobów na wykonywanie transakcji za pomocą telefonu. Obecnie klienci z sektora MSP mogą z nich korzystać tylko w dwóch bankach – Raiffeisenie i Getin Noble Banku. Rozwiązanie Getinu działa tylko w iPhone’ach, zaś Raiffeisen przygotował system na wszystkie dostępne na rynku modele aparatów.
Millennium czy Citi Handlowy co prawda mają już aplikacje na iPhone’a i telefony działające w systemie Android, ale wciąż są one dostępne tylko dla klientów detalicznych. Pozostałe banki przygotowały lżejsze wersje stron internetowych, dzięki którym do systemu można się zalogować przez przeglądarkę w telefonie.
Czym różnią się te dwa sposoby korzystania z bankowości mobilnej? W obydwu przypadkach dokonywać można tych samych transakcji. Używając aplikacji, nie trzeba się jednak łączyć ze stroną internetową banku.
Standardem jest pokazanie listy rachunków, szczegółów i historii dotyczących poszczególnych transakcji. Ale np. nie wszystkie banki umożliwiają swoim klientom podgląd zablokowanych środków. Tak jest w Aliorze, BZ WBK, Pekao i Millennium. Wszędzie za to można sprawdzić saldo rachunku. Nowinką, którą jako jedyny na rynku wprowadził Raiffeisen, jest wysyłanie numeru rachunku za pomocą SMS-a.

Co jeszcze można

Nieco mniej funkcjonalności wprowadziły banki, jeśli chodzi o obsługę kart debetowych. W Pekao, Millennium czy Getinie nie można sprawdzić dość podstawowej rzeczy, jaką jest historia transakcji, a tym bardziej dokonać bardziej skomplikowanych operacji, jak np. zmiana limitu transakcji. W żadnym banku nie można też zastrzegać karty przez system bankowości mobilnej.
Więcej opcji banki wprowadzają w obsłudze kart kredytowych. Dzięki bankowości mobilnej można mieć dostęp do historii transakcji, aktywować kartę, a nawet, jak w Raiffeisenie czy Citi Handlowym, spłacić kartę. Standardem jest wykonywanie przelewów wewnętrznych i – poza niektórymi bankami, takimi jak Alior czy BZ WBK – zewnętrznych. Z kolei na razie żaden bank nie oferuje przelewów zagranicznych czy na rachunek ZUS.
Tylko klienci niektórych banków mogą również zarządzać lokatami: zakładać je, zrywać czy mieć ich listę. Taka możliwość istnieje w przypadku klientów Raiffeisen, Aliora, Citi Handlowego czy Pekao.
Ściągnięcie i zainstalowanie aplikacji trwa kilka minut. Potem nieco więcej zajmuje wprowadzenie wszystkich danych, ale za kolejnym razem wejście do banku jest już proste jak korzystanie z jego usług przez internet w komputerze. Po zalogowaniu się do systemu można sprawdzić stan rachunku, zlecić przelew, sprawdzić historię transakcji czy poszukać bankomatu. Dodatkowo w Raiffeisenie można sprawdzić aktualne kursy walut.

Aplikacji będzie więcej

Korzystanie z aplikacji jest bowiem tańsze od korzystania z logowania przez stronę internetową. Ilość wysyłanych w ten sposób danych jest znacznie mniejsza dzięki ich skompresowaniu. Dlatego można się spodziewać, że w ciągu kilku miesięcy takie rozwiązanie zaproponuje swoim klientom biznesowym jeszcze kilka innych banków.
– Obecnie za pośrednictwem aplikacji mobilnej z tego typu usług mogą korzystać klienci indywidualni. W najbliższych miesiącach zamierzamy udostępnić ją także klientom firmowym, zarówno osobom prowadzącym samodzielnie działalność gospodarczą, jak i większym przedsiębiorstwom – mówi Krzysztof Biernacki z Banku Millennium.
– Większym klientom biznesowym poprzez bankowość mobilną chcemy udostępnić funkcjonalność potwierdzania przelewów przez osoby uprawnione. Samo zlecenie przelewów odbywałoby się głównie przez system internetowy – dodaje Biernacki. Nad wprowadzeniem aplikacji pracuje obecnie również Inteligo.

Uniwersalna przeglądarka

Innym sposobem na wykonywanie przelewów za pomocą telefonów, dostępnym w większości dużych banków, jak ING, Citi Handlowy czy BZ WBK, jest logowanie się do serwisu bankowości internetowej dzięki przeglądarce w telefonie. Banki, chcąc przyspieszyć ładowanie się stron, przygotowały ich specjalne lżejsze wersje.
Atutem takiego rozwiązania jest uniwersalność – nieważne, czy jest się posiadaczem nokii czy iPhone’a, system działa tak samo we wszystkich rodzajach aparatów. Umożliwia on korzystanie z serwisu transakcyjnego, dzięki któremu można wykonać przelewy, doładowania, sprawdzić saldo i historię rachunku, środków zablokowanych oraz odrzuconych transakcji czy złożyć wniosek o debet. W ten sposób można też dostać informacje o nowej ofercie banku czy poszukać najbliższego bankomatu lub oddziału.