Sukces iPada wywołał zamęt na globalnym rynku komputerów osobistych. Ich sprzedaż oraz zyski producentów lecą w dół.

Sprzedaż pecetów przez koncern Hewlett-Packard, numer 1.na rynku, spadła w zeszłym kwartale o 23 proc., a sama spółka musiała zmniejszyć prognozę rocznej sprzedaży o 1 mld dolarów. I chociaż wyniki głównego rywala, koncernu Dell były znacznie lepsze od szacunków analityków – głownie dzięki popytowi firm – sprzedaż dla konsumentów także siadła – o 7,5 proc – relacjonuje agencja Bloomberg.

Jak ocenia firma Jefferies & Co. w 2011 roku zostanie sprzedanych ok. 70 mln tabletów podobnych do iPada koncernu Apple, a w ciągu trzech lat liczba ta wzrośnie do 246 mln egzemplarzy.

„Przypomina to marsz wprost pod piłę tarczową. Tablety najpewniej zastąpią domowe komputery” – twierdzi Jane Snorek, starszy analityk w Nuveen Asset Management w stanie Milwaukee.

Apple w zeszłym kwartale sprzedał 4,69 mln iPadów, co daje razem około 20 mln egzemplarzy poczynając od debiutu tabletu w kwietniu 2010 roku. IPad, wyposażony w kolorowy ekran o przekątnej 7,3 cala, zapewniający dostęp do szeregu popularnych gier, aplikacji do oglądania filmów i czytania prasy oraz posiadający oprogramowania dla edytora tekstów i arkuszy kalkulacyjnych, wyrugował z rynku znacznie więcej komputerów osobistych niż prognozowali to analitycy i szefowie firm.

Dla kontrastu globalny rynek pecetów skurczył się w ostatnim kwartale o 3,2 proc., głownie z tego powodu, że konsumenci kupowali tablety zamiast PC. W konsekwencji sprzedaż programu Windows koncernu Microsoft spadła w tym okresie 4,4 proc. do 4,45 mld dolarów, a zysk netto w kwocie 5,23 mld dolarów był niższy od wyniku 5,99 mld dolarów, zarobionych przez Apple.

W Intelu, którego procesory napędzają przeszło 80 proc. komputerów osobistych na świecie, rozwój oddziału chipów przeznaczonych dla pecetów utrzymał się tylko dzięki popytowi ze strony rynków wschodzących oraz zapotrzebowania klientów korporacyjnych.