Spółki zrzeszone w Związku Firm Doradztwa Finansowego w I kw. 2011 r. sprzedały kredyty hipoteczne za 3,68 mld zł, a produkty inwestycyjne za 1,69 mld zł.
I to właściwie tyle, co można powiedzieć o rynku pośredników finansowych. Dane, które ZFDF opublikował w I kw., nie są bowiem porównywalne ani z tymi za I kw. 2010 r., ani z tymi za IV kw. ubiegłego roku. Na początku 2010 r. do związku nie należały jeszcze ani Home Broker, ani PDK Fiolet, które dziś są już w zestawieniu. Z kolei w danych na koniec 2010 r. nie ma informacji od Open Finance, który nie przesłał ich do organizacji, bo przygotowywał się do debiutu giełdowego. Z tego samego powodu w najnowszym zestawieniu brakuje DK Notus. Ta firma teraz pracuje nad debiutem giełdowym.
Z danych z poszczególnych firm wynika jednak, że rośnie sprzedaż kredytów mieszkaniowych. Open Finance, największa firma na rynku, zwiększyła sprzedaż hipotek z 1,57 mld zł rok temu do 1,81 w I kw. 2011 r. Spadek zanotowała za to przy produktach inwestycyjnych – ich sprzedaż zmalała z 1,92 mld zł w I kw. 2010 r. do 1,57 mld zł obecnie. Spółka – jak informowała wcześniej – w całym I kw. 2011 r. zarobiła 20,2 mln zł.
Z kolei Expander w I kw. 2010 r. sprzedał kredyty mieszkaniowe o łącznej wartości 370 mln zł, a w I kw. tego roku – już 520 mln zł. W produktach inwestycyjnych firma jednak zanotowała spadek z 29,5 mln zł do 20 mln zł.
Ale tym pozytywnym danym płynącym z największych firm doradztwa finansowego przeczą szacunki ekspertów, według których sprzedaż kredytów hipotecznych spadła w I kw. do ok. 8 mld zł z przeszło 12 mld zł w ostatnich trzech miesiącach 2010 r. O tym, czy te szacunki się potwierdzą, dowiemy się, kiedy Związek Banków Polskich opublikuje ostateczne dane.
Jednak eksperci twierdzą, że najgorsze były dwa pierwsze miesiące roku, a w marcu było widać już odbicie. I dlatego kolejne kwartały będą lepsze.
– Można przypuszczać, że kolejny kwartał przyniesie wzrost sprzedaży kredytów hipotecznych, bo zwiększa się podaż na rynku nieruchomości, a deweloperzy przygotowują dla potencjalnych klientów atrakcyjne oferty – mówi Tomasz Bączkiewicz, prezes PDK.