10,5 mln polis dających dostęp do różnego rodzaju pomocy mieli pod koniec 2010 roku Polacy. Do niedawna korzystali z nich sporadycznie, teraz już 28 proc. użytkowników deklaruje, że ubezpieczenie pomogło im rozwiązać zaistniały problem.
Polisy assistance dołączane są do różnego rodzaju ubezpieczeń i produktów bankowych. Większość z nas nawet nie ma świadomości, do czego uprawniają. Ale coraz częściej czytamy warunki ubezpieczenia i zaczynamy korzystać z przysługujących nam praw. A assistance przydaje się często: gdy zepsuje się samochód, w domu albo biurze przydarzy się awaria, albo trzeba nagle skorzystać z pomocy medycznej.
Dlatego klienci oceniają je coraz bardziej pozytywnie. Pokazują to coroczne badania jednego z głównych dostawców usług asystenckich na polskim rynku – Europ Assistance Polska.

Liczy się czas

– Polacy przykładają coraz większą uwagę do kształtu pakietów assistance i oferowanych w ramach tych pakietów usług. O ile nasze dane z 2009 roku wskazywały, że zaledwie 14 proc. badanych korzystało z usług assistance, to w badaniu z marca tego roku było to już 28 proc. – mówi Joanna Nadzikiewicz, dyrektor działu handlowego w Europ Assistance Polska.
Dodaje, że związane jest to ze stale rosnącymi aspiracjami Polaków dotyczącymi komfortu życia codziennego. Mamy coraz mniej czasu i nie chcemy marnować go na rozwiązywanie drobnych, uciążliwych problemów. – Klienci oczekują, że w ramach produktu bankowego czy ubezpieczenia będą mieli dostęp do zindywidualizowanych usług, które zagwarantują im wygodę w życiu codziennym. Wówczas są gotowi nawet dodatkowo za nie zapłacić – twierdzi Joanna Nadzikiewicz.
Aż 86 proc. ankietowanych zdeklarowało, że polisa przydała im się przy okazji awarii auta. 12 proc. skorzystało w ramach assistance z pomocy medycznej, a 10 proc. z usług hydraulika albo ślusarza.
Na rynku pojawia się coraz więcej niestandardowych, szytych na miarę pakietów assistance. Powstają produkty adresowane do konkretnych środowisk czy grup społecznych. Przykładem są pakiety dla młodych matek, seniorów czy singli.
Michał Krzyżanowski, dyrektor departamentu rozwoju produktów w polskim oddziale Inter Partner Assistance, radzi, by klienci podczas wyboru pakietu assistance zwracali uwagę na możliwość elastycznego konstruowania oferty, z której chcą skorzystać. W standardowym produkcie mogą bowiem znaleźć usługi, które prawdopodobnie nigdy im się nie przydadzą, za to zabraknie takich, które ich naprawdę interesują.
Michał Krzyżanowski podkreśla, że ciągle ważna jest edukacja i kształtowanie świadomości klientów. Nadal wiele osób nie wie, w jakiej sytuacji może skorzystać z pomocy dostępnej w ramach konkretnego programu assistance.

Realna pomoc dla firm

Przykładem dostosowania do potrzeb klientów może być assistance dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Spełnia ono specyficzne oczekiwania właścicieli firm oraz ich pracowników.
– Posiadacz polisy biznes assistance za pośrednictwem firmy ubezpieczeniowej otrzymuje zamiast świadczeń pieniężnych realną pomoc w postaci usunięcia skutków danego zdarzenia i pokrycia kosztów z nim związanych – mówi Agnieszka Walczak-Kuc, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.
Polisa obejmuje np. organizację i pokrycie kosztów pomocy specjalisty czy też transport i przechowanie ocalałego mienia firmy. W przypadku nagłego odejścia zatrudnionego specjalisty firma assistance pomaga w zatrudnieniu pracownika tymczasowego, może też zorganizować szybki powrót do biura pracownika przebywającego w podróży służbowej.
Dla kobiet i dla seniorów
Przykładem assistance, które trafiają w potrzeby klientów, są popularne w ostatnim czasie pakiety dla kobiet. Oferują one pomoc w kilku kluczowych obszarach: począwszy od kwestii, które nie są uważane powszechnie za kobiecą specjalność (pomoc przy zmianie opony, holowanie pojazdu czy pomoc specjalisty w przypadku uszkodzenia sprzętu RTV i AGD) poprzez pomoc w pełnieniu roli matki (opieka pediatry, możliwości zorganizowania korepetycji dla dziecka, dostęp do infolinii o szkołach rodzenia, przedszkolach czy zasadach pielęgnacji noworodka), a skończywszy na usługach concierge, które umożliwiają pomoc np. w organizacji zakupów ze znanym stylistą.
Innym przykładem są pakiety dla osób starszych. Obejmują one np. assistance medyczny, który zapewnia pomoc w razie wypadku bądź nagłego zachorowania (m.in. darmowa wizyta lekarza lub pielęgniarki czy dostawa leków do domu). W ramach assistance domowego seniorzy będą mogli skorzystać m.in. z usług specjalistów (np. ślusarza czy elektryka) i mieć możliwość skorzystania z pomocy sprzątaczki.