Wartość rezydualna, czyli procent ceny zakupu, jaki można dostać po zakończeniu użytkowania samochodu, jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na decyzję o wyborze przez kupujących określonych marek i modeli.
Jeszcze nie tak dawno przy zakupie nowego samochodu nikt nie myślał o tym, jak bardzo obniży się jego wartość po zaplanowanym okresie użytkowania. Obecnie większość klientów, w tym również prywatnych, przykłada sporą uwagę do tzw. wartości rezydualnej (RV). Można nawet powiedzieć, że jest to jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe, oprócz takich, jak prestiż związany z zakupem konkretnej marki i modelu.
Spróbujmy się przyjrzeć, co wpływa na taką, a nie inną cenę pojazdu używanego, i przy okazji zastanowić się jak postępować, aby wybór nowego samochodu był pod tym względem optymalny.

Marka ważna, ale...

Pierwszym czynnikiem, który ma wpływ na wartość rezydualną, jest marka pojazdu. Każda charakteryzuje się tym, że jej samochody mniej lub bardziej tracą na wartości wraz z wiekiem. Oznacza to, że podstawowe różnice występują pomiędzy różnymi markami, czyli samochody z tego samego segmentu o podobnych specyfikacjach wyposażenia i podobnych danych technicznych osiągają inne wartości jako samochody używane.
Co ciekawe, w zależności od kraju dana marka może być wyżej lub niżej pozycjonowana. Rozpatrując zakup konkretnego pojazdu, warto zapoznać się z wartościami RV, jakie występują aktualnie dla danej marki. Na rynku polskim wysokie wartości odkupu uzyskują głównie marki niemiecki, ale również japońskie, szczególnie Honda, Toyota i Infinity.

Model modelowi nierówny

W ramach tej samej marki różne modele mogą jednak osiągać diametralnie różne spadki wartości w czasie. Przykładowo na rynku polskim (chociaż nie tylko) samochody producentów niemieckich z reguły w stosunku do konkurencji wypadają bardzo atrakcyjnie, czyli tracą wartość relatywnie wolniej.
Ale jeżeli zestawimy wybrane modele jednej z najpopularniejszych marek w Polsce, może się okazać, że kierowanie się wyłącznie marką może być złudne. Z porównania procentowego spadku wartości w proc. wybranych samochodów marki Volkswagen po trzech latach i 90tys km przebiegu wynika, że z wartości początkowej w przypadku modelu Touareg (3.0, V6 TDI BlueMot. Tiptr.) pozostanie nam 55,9 proc., Phaetona (3.0 V6 TDI DPF 4Mot) – 35,9 proc., Touarega 4.2 V8 TDI Tiptr. – 47,8 proc., a z Passata CC 2.0 TDI DPF BMT DSG – 51,6 proc.
Należy zaznaczyć, że spadek wartości VW Phaetona, jest również niestandardowy jeżeli porównamy go z samochodami innych niemieckich marek w tej samej klasie.
Równie interesująco wygląda porównanie procentowe spadku wartości wybranych samochodów marki KIA po trzech latach i 90 tys. km przebiegu. Dla modelu Cee’d (1.6 Comfort) jest to 50,5 proc., Venga (1.6 M) – 49,7 proc. a Magentis (2.0 Silver) – aż 41,4 proc. W tym przypadku wartość RV modelu Magentis odbiega od wartości pozostałych pojazdów o ok. 10 proc. Wynika to głównie z faktu że tylko Magentis w tym zestawieniu jest tzw. starym i niezbyt udanym modelem który zaraz zniknie z oferty KIA.



Cykl życia i przebieg

W ten sposób na przykładzie samochodu Magentis marki KIA doszliśmy do problemu cyklu życia. Każdy model wypuszczany przez producenta na rynek ma swój określony okres produkcji i w zależności od tego, jak blisko jesteśmy końca tego cyklu, spadek wartości tego samego modelu może być większy lub mniejszy. Oczywiście im bliżej końca produkcji, tym spadek wartości jest większy, czyli gdy kupujemy nowy samochód i zakładamy, że będziemy go użytkować 4 lata, to jego wartość po czterech latach będzie większa, jeżeli w momencie sprzedaży będzie to nadal aktualny model danego producenta niż w przypadku, gdy na rynku będzie już oferowany jego następca.
Kolejny czynnik, który ma istotny wpływ na spadek wartości, to przebieg. Tu działa prosta zasada: im większy przebieg auta, tym spadek wartości samochodu będzie większy.
Należy zwrócić również uwagę na wyposażenie dodatkowe. Im więcej wyposażenia dodatkowego, czyli wykraczającego ponad standard, zamówimy do wybranego samochodu, tym większy będzie później procentowy spadek wartości pojazdu. Dzieje się tak, ponieważ każde wyposażenie dodatkowe traci wartość szybciej niż sam samochód.

Szkodliwe promocje

Ostatnim ważnym elementem jest aktualna polityka sprzedażowa importera danej marki czy modelu. Upraszczając, funkcjonuje tu prosta zasada – im większe upusty udzielane są przez sprzedawców na samochody nowe, w sposób ciągły, tym większy procentowy spadek wartości.
Oczywiście istnieje jeszcze wiele innych, decydujących ostatecznie o wartości pojazdu używanego. Do nich należą: kolor, wolumen sprzedaży czy rodzaj i pojemność silnika. Prześledzenie sześciu wymienionych zależności może jednak w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko związane z zakupem samochodu, który po kilku latach będziemy chcieli sprzedać.