Lotnisko Katowice rozbudowuje infrastrukturę obsługi technicznej samolotów, zamierza stać się portem bazowym dla maszyn kolejnych przewoźników. To początek wartego ponad pół miliarda zł programu inwestycyjnego, służącego rozwojowi pyrzowickiego portu.

We wtorek, po kosztującej ponad 6 mln zł modernizacji, na lotnisku oddano do użytku hangar do obsługi technicznej samolotów. W trakcie budowy jest nowy hangar, gdzie będzie można równolegle serwisować dwa duże samoloty klasy C - Airbus A320 i Boeing 737. Ta warta ponad 26 mln zł inwestycja współfinansowana jest z unijnych środków. Hangar będzie gotowy za niepełna rok.

Prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), Artur Tomasik, podkreśla, że postawienie na rozwój usług serwisowych przyciąga na lotnisko kolejnych przewoźników. Od kilku miesięcy Pyrzowice są bazą operacyjną polskiej linii czarterowej Enter Air, której 2-3 samoloty są stale obsługiwane w tym porcie. W przyszłości przewoźnik zamierza zwiększyć liczbę stacjonujących w Pyrzowicach maszyn i zatrudnić ok. 40 osób do ich obsługi.

Obecnie w Pyrzowicach w szerokim zakresie serwisowane są przede wszystkim maszyny typu Airbus. Port ma prawo do wykonywania tzw. obsługi liniowej (obejmującej naprawy, łącznie np. z wymianą silnika) maszyn typu Airbus A319, A320 i A321. Samolotów tego typu używa m.in. linia Wizz Air, która generuje większość ruchu regularnego z lotniska Katowice i jest głównym bazowym przewoźnikiem. Pozostali to, obok Enter Air, także Lot Charters oraz litewska linia Small Planet Airlines.

Tomasik przypomniał, że należąca do GTL spółka, wyspecjalizowana w obsłudze technicznej samolotów, ma także swoje punkty obsługi na lotniskach w Warszawie, Poznaniu i Gdańsku. Katowice są jedynym regionalnym lotniskiem w Polsce, którego służby serwisują samoloty także w innych portach.

Rozwój bazy technicznej to pierwszy etap wieloletniego programu inwestycyjnego na podkatowickim lotnisku. W maju ruszy budowa nowej płyty postojowej o powierzchni ponad 100 tys. m kw., która pomieści 13 dużych samolotów. Ta warta ponad 80 mln zł inwestycja zakończy się w przyszłym roku.

Władze lotniska zakładają również, że do końca 2011 r. wydane będą wszystkie niezbędne decyzje administracyjne związane z budową w Pyrzowicach nowej drogi startowej dla samolotów. W poniedziałek została wydana tzw. decyzja środowiskowa, umożliwiająca dalsze działania. Ich zwieńczeniem będzie zawarcie umowy na dofinansowanie inwestycji z unijnych środków kwotą ok. 170 mln zł. W przyszłym roku ma być ogłoszony przetarg na wykonawcę nowego pasa startowego.

Unijna dotacja to jedynie część środków, z których sfinansowanie zostaną inwestycje. Pozostałe fundusze GTL zamierza pozyskać m.in. z obligacji, które będą emitowane od początku przyszłego roku do 2015. Emisją zajmie się konsorcjum banków BRE i Nordea. Planowana jest emisja wartych 180 mln zł obligacji długoterminowych (środki z nich sfinansują w części budowę płyty postojowej oraz pasa startowego) oraz 35 mln zł obligacji krótkoterminowych - na wydatki, które później zostaną zrefundowane środkami unijnymi.

Pozostała część inwestycji będzie finansowana ze środków własnych GTL, m.in. ubiegłorocznego dokapitalizowania, wartego ok. 80 mln zł.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ubiegłym roku odprawił ponad 2,4 mln pasażerów; w tym roku spodziewa się ponad 2,5 mln osób. Lotnisko należy do liderów ruchu czarterowego - w zeszłym roku z czarterów skorzystało tu ok. 700 tys. osób, w tym roku ma być ok. 800 tys. Lotnisko oferuje loty regularne w 30 kierunkach oraz czarterowe w 37 kierunkach.

W pierwszym kwartale tego roku w Pyrzowicach odprawiono ponad 405,5 tys. pasażerów. To o 1,2 proc. mniej niż w tym samym czasie zeszłego roku. Spadek ruchu władze lotniska uważają za chwilowy, spowodowany czasowym załamaniem lotów do Egiptu i Tunezji, w związku z niepokojami w tych krajach.