Słaby popyt i zwrot w stronę tabletów, takich jak iPad firmy Apple spowodował w pierwszym kwartale spadek sprzedaży komputerów osobistych na całym świecie. Według grupy badawczej Gartner w porównaniu z zeszłym rokiem sprzedaż skurczyła się z poziomu 85,1 mln egzemplarzy o 1,1 proc.

Inna grupa badawcza IDC, która stosuje nieco odmienne metodologie oceny rynku uważa, że globalne dostawy pecetów wyniosły 80,56 mln sztuk, co oznacza spadek rzędu 3,2 proc. wobec 83,2 mln przed rokiem. W USA regres ten miał wynieść aż 10 proc. – relacjonuje serwis internetowy brytyjskiego dziennika „The Guardian”.

Przed zakupami komputerów osobistych wstrzymywały konsumentów oczekiwania na nową wersję tabletu Apple – iPad2 oraz tabletów innych producentów, poczynając od amerykańskiej Motoroli po koreańskiego Samsunga. „Badamy, czy ten trend może mieć długofalowy wpływ na rynek pecetów” - powiedziała Mikako Kitagawa, główny analityk Gartnera.

Obie firmy, Gartner i IDC, są zdania, że producenci PC muszą teraz stawić czoła poważnemu wyzwaniu ze strony rynku tabletów, ale wskazują także na znaczenie innych czynników. Równie istotną rolę odegrało wydłużenie długowieczności pecetów oraz brak spektakularnych nowości w tej branży – podkreśla Bob O’Donnell, wiceprezydent IDC ds. programowych. Spodziewał się on niewielkiego wzrostu sprzedaży – rzędu 1,5 proc. – i jest zaskoczony spadkiem.

Według Gartnera przed znacznie większym spadkiem rynek uratowały jedynie zakupy nowego sprzętu komputerowego przez biznes. Kitagawa zaś podkreśla, że rynek konsumencki w USA został przytłoczony przez medialną gorączkę koncentrującą się na tabletach. Chociaż obie firmy prognozują niewielki wzrost rynku pecetów w tym roku, sprzedaż nie powróci do tempa osiąganego w poprzednich latach.

Spadek dotknął wszystkich trzech głównych producentów komputerów – HP, Acer i Dell – ale największy regres sprzedaży zanotował Acer – o 12,2 proc. (wg. Gartnera) i/lub o 15,8 proc. (wg. IDC). W HP i Dell spadki wyniosły, odpowiednio, 3,4 proc. i 2,2 proc. (Gartner) i/lub 2,8 proc. i 1,8 proc. (IDC). Największymi zwycięzcami były koncerny Lenovo i Toshiba, znane z dużego wyboru laptopów. Ich sprzedaż wzrosła – odpowiednio – o 16,6 proc. i 5,3 proc. (Gartner) i/lub 16,3 proc. i 3,8 proc. (IDC).
l