Komisja Europejska wezwała w środę Cypr, Estonię, Niemcy i Polskę do zakończenia wdrażania prawa, które włączałoby sektor lotnictwa do unijnego systemu handlu emisjami CO2 (ETS).

"Na polecenie komisarza ds. klimatu Connie Hedegaard Komisja wysyła ostateczne ostrzeżenie" - poinformowała KE. Zgodnie z unijną dyrektywą, kraje członkowskie powinny były wdrożyć do krajowego prawa przepisy dotyczące włączenia lotnictwa do ETS do 2 lutego 2010 r.

"Ponieważ Komisja nie została poinformowana o wdrożeniu tych środków przez Cypr, Estonię, Niemcy i Polskę, wysłała formalny list w tej sprawie już 25 marca 2010 r." - brzmi komunikat KE. Komisja dodaje, że w odpowiedzi na ten list otrzymała informację, że prace wdrożeniowe wciąż trwają, dlatego teraz wysyła ostateczne ostrzeżenie, żeby przyspieszyć prace legislacyjne i "przypomnieć o możliwości skierowania spraw do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i również nałożenia kar finansowych w razie braku wdrożenia".

Komisja wskazuje, że emisja gazów cieplarnianych lotnictwa w Europie wzrosła dwukrotnie od 1990 r. Żeby ograniczyć wpływ na środowisko tych emisji, Unia Europejska postanowiła włączyć lotnictwo do europejskiego systemu handlu emisjami od 1 stycznia 2012 r.

Projekt ustawy regulującej kwestie poruszone przez KE decyzją sejmowej komisji ochrony środowiska trafił 24 marca 2011 r. do podkomisji. Wiceminister środowiska Bernard Błaszczyk podkreślał wtedy na posiedzeniu komisji, że nowa ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia, co podyktowane jest pilną koniecznością przyjęcia przepisów unijnych, tak by linie lotnicze mogły skorzystać z bezpłatnych uprawnień do emisji.