Po okresie restrukturyzacji Sfinks Polska stawia w tym roku na rozwój sieci. Spółka zamierza otworzyć około 40 restauracji własnych i franczyzowych, także w koncepcie express - powiedziała w rozmowie z PAP Mariola Krawiec-Rzeszotek, prezes Sfinksa.

"Mamy nadzieję, że w tym roku spółka będzie się prężnie rozwijać. Planujemy otworzyć około 40 lokalizacji, zarówno pełnowymiarowych jak i express pod marką Sphinx i Wook" - powiedziała PAP Krawiec-Rzeszotek.

"Część umów mamy już podpisanych, część podpiszemy, tym bardziej, że dzięki renegocjowaniu umów z bankami najemcy patrzą na nas z większym zaufaniem, proponują nam nowe atrakcyjne lokalizacje" - dodała.

W 2010 roku spółka wyhamowała rozwój, otworzyła jedynie kilka restauracji.

"Spółka była właściwie zmuszona do tych otwarć, z uwagi na to, że umowy najmu zostały zawarte jeszcze w 2008 roku, a wycofanie się z nich wiązałoby się z dużymi karami. Pracujemy nad tym, by te lokalizacje dobrze wykorzystać" - powiedziała prezes.

Sfinks zarządza obecnie 110 restauracjami, w tym siecią 93 restauracji Sphinx (segment casual dining) zlokalizowanych w całej Polsce i za granicą, 9 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 8 restauracjami WOOK (segment casual dining).

W opublikowanej w kwietniu ubiegłego roku strategii Sfinks założył m.in. rozwój sieci restauracji pełnowymiarowych w segmencie casual dining, zwiększenie sprzedaży dzięki wprowadzeniu nowych kanałów dystrybucji (wynos posiłków, dowóz dań do biur i domów oraz usługi cateringu) oraz uruchomienie konceptu restauracji typu express w segmencie fast casual dining.

"Kładliśmy w strategii duży nacisk na przygotowanie nowego konceptu express w Sphinx i Wook. Nad tym projektem pracowaliśmy w drugim półroczu ubiegłego roku. Z różnych względów realizacja projektu przesunęła się na ten rok, ale od kilku dni mamy już jeden testowy Sphinx Express i planujemy kolejne" - powiedziała prezes.

"W połowie 2010 roku wprowadziliśmy usługę sprzedaży na wynos, w Wook wprowadziliśmy też usługę dostawy, którą teraz testujemy w Sphinksie. W ramach cateringu obsłużyliśmy kilka dużych imprez. Upatrujemy wzrostu w tych kanałach sprzedaży głównie wraz ze wzrostem sieci Wook" - dodała.

Poinformowała, że w tym roku to właśnie sieć Wook będzie dynamicznie rosnąć.

"O ile w 2011 roku planujemy otwierać pojedyncze restauracje pełnowymiarowe Sphinx, a w większym stopniu rozwijać Sphinx Express, o tyle sieć Wook będzie przyrastać dość mocno w obu segmentach. Na początku 2010 roku mieliśmy 5 lokalizacji, obecnie jest ich 8. Jeszcze w lutym prawdopodobnie otworzymy kolejną restaurację Wook, a możliwe, że w marcu Wook express" - powiedziała prezes.

Dodała, że zarząd jest zadowolony ze sprzedaży także w sieci Sphinx.

"Od drugiej połowy 2010 roku, po zmianie menu, odnotowujemy wzrost sprzedaży. Jesteśmy też zadowoleni ze sprzedaży w styczniu i lutym" - powiedziała.

W ubiegłym roku Sfinks wystawił na sprzedaż sieć Chłopskie Jadło, ale wobec braku ciekawej oferty kupna zdecydował o pozostawieniu jej w grupie. Obecnie pracuje nad konceptem jej rozwoju w ramach franczyzy.

"To specyficzny brand, w mojej ocenie mający szansę sprawdzić się jako koncept przydrożny. My mamy także lokale miejskie, które nie zawsze wpisują się w klimat miasta. Przygotowujemy scenariusz dla rozwoju Chłopskiego Jadła jako sieci lokali przydrożnych działających pod wspólną marką. Traktujemy to jako odrębny projekt. Niezależnie od tego w sieci trwają działania prosprzedażowe, dokonuje się zmiana menu" - powiedziała prezes.

Poinformowała, że sprzedaż sieci Chłopskie Jadło spadła z uwagi na zamknięcie kilku lokalizacji, ale sprzedaż porównywalna utrzymuje się na stabilnym poziomie.

Sfinks planuje także rozwój sieci za granicą poprzez sprzedaż masterfranczyzy, szuka ciekawych lokalizacji.

"W Czechach mieliśmy trzy placówki, dwie zamknęliśmy. Tę, która pozostała zrestrukturyzowaliśmy. Jest obecnie rentowna i traktujemy ją jako przyczółek do dalszego rozwoju. Warunkiem jest jednak pozyskanie dobrych lokalizacji. Na Węgrzech mieliśmy dwie restauracje w centrach handlowych, jedną nierentowną zamknęliśmy" - powiedziała prezes.

Jak dodała, Sfinks Polska zakłada, że do emisji akcji, od której zależy restrukturyzacja około 100 mln zł zadłużenia spółki, dojdzie pod koniec pierwszego półrocza. "Pracujemy nad prospektem. Dużo zależy od zgody KNF, ale chcemy, by emisja odbyła się pod koniec pierwszego półrocza" - powiedziała prezes Krawiec-Rzeszotek.

Pod koniec stycznia Sfinks uzgodnił z bankami ING, PKO BP i Raiffeisen restrukturyzację zadłużenia wynoszącego obecnie nieco powyżej 100 mln zł. Porozumienie przewiduje m.in. konwersję długu na akcje, umorzenie, a także częściową spłatę długu i spłaty w ratach. Ostateczny układ tych elementów będzie zależał od wyników emisji akcji Sfinksa.

Podsumowała, że celem zarządu spółki na ten rok jest umocnienie marki Sphinx, wdrożenie konceptu express, rozwój sieci Wook w koncepcie restauracyjnym i express, wzrost sprzedaży z tytułu dostaw oraz poszukiwanie franczyzy za granicą.