"Polska smakuje!" - to hasło promujące polską żywność na 76. targach rolno-spożywczych "Zielony Tydzień", które trwają w Berlinie. Polska jest w tym roku głównym partnerem targów.

Polska prezentacja rozmieszczona została na 800 metrach kwadratowych powierzchni wystawowej. Ma ona zachęcać do "kulinarnej podróży" po Polsce. Na stoiskach dziewięciu regionów, ministerstwa rolnictwa oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych prezentuje się ponad 80 producentów żywności, w tym tradycyjnych polskich specjałów - oscypka, miodów i twarogów.

Przewodnim motywem wystawy jest jabłko; Polska jest europejskim liderem w produkcji tych owoców i koncentratu jabłkowego. Zaprezetowano. coraz bardziej popularne piwa, warzone w małych browarach.

Świeżo wypiekane rogale świętomarcińskie to specjał, który prezentuje na targach Wielkopolska.

Nie zabrakło również produktu, który bardziej znany jest za granicą niż na krajowym rynku: polskiej gęsi. Hodowcy w Polsce produkują rocznie ok. 20 tys. ton gęsiny, z czego w kraju pozostaje zaledwie 700 ton. Reszta trafia na eksport, a największym rynkiem zbytu są w tym przypadku Niemcy.

Goście targów mogą nie tylko spróbować naszych tradycyjnych potraw w polskiej restauracji, a także nauczyć się je przyrządzać; kurs gotowania poprowadzi na jednym ze stoisk znany kucharz Karol Okrasa. Organizatorzy prezentacji przygotowali również program artystyczny, w tym występy regionalnych zespołów folklorystycznych.

Resort rolnictwa przeznaczył na przygotowanie prezentacji Polski na targach "Zielony Tydzień" 2 mln złotych.

"Zdecydowaliśmy się przyjąć rolę kraju partnerskiego tegorocznych największych na świecie targów rolno-spożywczych także dlatego, by poprzez zaprezentowanie swej jakościowo dobrej żywności wzbudzić zainteresowanie Polską wśród Niemców i poprawić jej wizerunek" - powiedziała dziennikarzom Dorota Białczak z departamentu UE i współpracy międzynarodowej w resorcie rolnictwa.

Polska uczestniczy w targach "Zielony Tydzień" od 1986 r. Tegoroczne potrwają od 21 do 30 stycznia. Organizatorzy spodziewają się 400 tys. odwiedzających.