Powierzchnia handlowa w Polsce wzrosła w 2010 roku zaledwie o 446 000 m2, lecz rynek jest ożywiony przez optymizm inwestorów i większą aktywność części deweloperów działających tym segmencie rynku nieruchomości – wynika z najnowszego raportu Colliers International.

Na koniec września w Polsce znajdowało się łącznie 7,86 mln m2 nowoczesnej powierzchni sklepowej. W trzecim kwartale zakończono budowę kilku projektów, dzięki czemu na rynek trafiło 56 300 m2. W ośmiu największych miastach kraju na sklepy i obiekty handlowe można już przeznaczyć 5,13 mln m2, ale w minionym kwartale nie sfinalizowano budowy żadnego centrum handlowego.

W małych i średniej wielkości miastach Polski jest obecnie około 2,73 mln powierzchni handlowej, przy czym ostatnio oddano do użytku trzy nowe projekty: Galerię Wyszków (6 000 m2), Pomorski Park Handlowy w Bydgoszczy (8 800 m2) i Gemini Park w Tarnowie (41 500 m2). W czwartym kwartale zasoby te powiększą sie o 168 800 m2, w tym o Galerię Victoria w Wałbrzychu (43 000 m2), Agorę Bytom (25 000 m2) i Galerię Sanowa w Przemyślu ( 21 000 m2).

Ceny najmu w najlepiej zlokalizowanych centrach handlowych w wielkich miastach nie uległy większym zmianom w okresie kilku minionych miesięcy

Według Colliers International niski przyrost powierzchni handlowych jest efektem kryzysu ekonomicznego, który znacznie ograniczył liczbę nowo powstających sklepów. Ale równocześnie sytuacja ulega znacznej poprawie – w 2009 roku rozpoczęto budowę obiektów posiadających 365 000 m2, a w 2010 roku nowe inwestycje dotyczą już 650 000 m2. Największe projekty zostaną zakończone w 2011 roku – Millenium Hall w Rzeszowie (79 000 m2) i Galeria Kaskada w Szczecinie (43 000 m2).

Dzierżawcy są bardzo ostrożni z podejmowaniem decyzji o najmie powierzchni handlowych, ale w znacznie mniejszym stopniu rezygnują z koncepcji ekspansji na rynku. Na przykład Tchibo otworzyło nowe sklepy we Wrocławiu i Warszawie, Starbucks otworzył swoje placówki w Warszawie i Krakowie, a sieć TK Maxx uruchomiła pierwszy sklep w Warszawie.

Ceny najmu w najlepiej zlokalizowanych centrach handlowych w wielkich miastach nie uległy większym zmianom w okresie kilku minionych miesięcy. Miesięczny czynsz za wynajem powierzchni handlowej w Warszawie waha się od 65 euro do 80 euro za m kw. w pomieszczeniach nie przekraczających 100 m2. Ale koszt wynajmu w najlepszych centrach handlowych Warszawy podskoczył do 90 euro za m2, podczas gdy stawki w innych miastach są o połowę niższe.