Komisja Nadzoru Finansowego szykuje zmiany w prawie, które uregulują sprzedaż ubezpieczeń dodawanych przez banki do kont i kredytów. Dzięki nowym przepisom klienci mają być lepiej informowani o tym, jaki produkt kupili i jakie ryzyko inwestycyjne się z nim wiąże
– Pracujemy nad projektem noweli ustawy o działalności ubezpieczeniowej, która będzie zawierała propozycję regulacji sprzedaży produktów tak zwanego bancassurance – mówi „DGP” Iwona Torzewska, dyrektor departamentu ochrony klientów w KNF.
Torzewska zapowiada, że zmiany w prawie zwiększą ochronę klientów, którzy zdecydują się na zakup produktów ubezpieczeniowych w bankach. W szczególności chodzi o produkty inwestycyjne (np. polisolokaty). Projekt nałoży na ubezpieczycieli obowiązek zapewnienia konsumentom informacji o ich specyfice. Obecnie są oferowane jako alternatywa dla usług bankowych, a klienci często nie mają wiedzy o tym, co dokładnie kupili i jakie prawa im przysługują. Zdarzają się także przypadki, że w bankach sprzedaje się ubezpieczenia takim osobom, którym żadne towarzystwo nie zaoferowałoby polisy.
– Jeśli bank sprzedaje produkty ubezpieczeniowe, powinien zapewnić klientom taki sam zakres informacji jak ubezpieczyciele – podkreśla Iwona Torzewska.
Projekt może być gotowy na początku przyszłego roku. Wtedy zostanie przekazany do Ministerstwa Finansów, które będzie musiało podjąć decyzję, czy skieruje go do prac legislacyjnych. Sama KNF nie ma takiej możliwości.
Propozycja nadzoru zbiegła się w czasie z regulacjami, które przygotowuje Polska Izba Ubezpieczeń wraz ze Związkiem Banków Polskich. Możliwe, że jeszcze w tym roku światło dzienne ujrzy rekomendacja dobrych praktyk dotycząca ubezpieczeń finansowych dodawanych do kredytów hipotecznych (popularne ubezpieczenia pomostowe lub ubezpieczenia niskiego wkładu). Natomiast w przyszłym roku obie izby chcą rozpocząć prace nad podobnym dokumentem w zakresie inwestycyjnej części bancassurance.
Komisja Nadzoru Finansowego przygląda się również polisom na życie, które są powiązane z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi.
W tym przypadku KNF reaguje na głosy ze strony konsumentów dotyczące indeksacji składki. Coraz częściej klienci skarżą się, że zakłady ubezpieczeniowe nie informują z wyprzedzeniem o tym, że opłacana przez nich składka została właśnie podniesiona. Brak informacji powoduje, że klienci nie mają czasu na wypowiedzenie ubezpiczenia, czyli uniemożliwia im się zareagowanie na zmianę warunków umowy.
W ramach bancassurance sprzedawana jest szeroka gama produktów ubezpieczeniowych – od ubezpieczeń zdrowotnych po polisy turystyczne. Motorem gwałtownego rozwoju ich sprzedaży w ostatnich latach były produkty inwestycyjne, które pozwalają ominąć podatek Belki. Chodzi o tzw. polisolokaty. Jednak ich sprzedaż zaczęła maleć w ubiegłym roku, kiedy towarzystwa postawiły na wysokomarżowe produkty ze składką regularną. Jak wynika z danych firmy Intelace Research, wartość polskiego rynku bancassurance w 2009 r. wyniosła 10,7 mld zł, czyli o 40,5 proc. mniej niż w 2008 r.