Szum medialny wokół iPadów i innych tabletów zaczyna wywierać wpływ na sprzedaż komputerów osobistych. Najnowsze dane potwierdzają, że konsumenci mają problem z podjęciem decyzji, które urządzenie kupić.

Sprzedaż pecetów w trzecim kwartale wzrosła znacznie mniej niż zakładano, gdyż konsumencie zwlekali z zakupem, zastanawiając się, czy zamiast tego nie nabyć tabletów – twierdzi Gartner. Firma badawcza ustaliła, że globalne dostawy PC wzrosły w trzecim kwartale o 7,6 proc. do 88,3 mln egzemplarzy, wobec prognozowanego wzrostu 12,7 proc.

Według Gartnera i IDC, innej grupy badawczej, są już dowody na to, że wrzawa wokół tabletów skłoniła konsumentów do zajmowania postawy wyczekującej przy kupowania pecetów.

Na zachowania konsumentów oraz osłabienie ich zaufania dodatkowo wpływają utrzymujące się wciąż gwałtowne zmiany w gospodarce USA i groźby obniżenia wydatków publicznych w Europie Zachodniej“Apple wysforował w górę wizerunek tabletu” – mówi Ranjit Atwal, dyrektor badań Gartnera. Ale zdaniem analityków niewiele jest dowodów na to, że tablety bezpośrednio oddziaływają na gorszą sprzedaż komputerów osobistych.

W porównaniu z wrzawą wokół iPada, sprzedawcy pecetów nie mieli żadnych wielkich nowości, które pomogłyby w zareklamowaniu ich produktów, podobnie, jak to stało się w zeszłym roku z systemem Windows 7.Na niekorzyść sprzedawców przemawiał także fakt, iż sklepy, które na początku roku nagromadziły zapasy w segmencie netbooków, wstrzymywały się z dalszymi zakupami, aby przekonać się, czy tablety będą się cieszyć powodzeniem.„Nabywcami tabletów są pionierzy wśród konsumentów, którzy z reguły już mają urządzenia wielofunkcyjne” – mówi Atwal.

Zdaniem IDC dostawy pecetów zwiększyły się o 11 proc. do 89,7 mln, czyli 3 proc. poniżej oczekiwań.Bob O’Donnell, wiceprezydent IDC ds. klientów, uważa, że pojawiły się oznaki “zmęczenia konsumentów” laptopami i netbookami. Konsumenci, którzy wcześniej kupili do swych domów komputery osobiste i drugie zastępcze urządzenie, mogą teraz rozglądać się za zastąpieniem netbooków tabletami.

Jego zdaniem, jeśli iPad miał także negatywny wpływ na rynek netbooków, to efekt aureoli otaczającej ten gadżet przyczynił się do wzrostu sprzedaży komputerów Mac i wywindował Apple na trzecie miejsce na amerykańskim rynku za Hewlett-Packardem i Dellem.

IDC twierdzi, że pojawiły się oznaki wzrostu dostaw we wrześniu, co znalazło odbicie w ogłoszonym w tym tygodniu przez Intela raporcie o zyskach.Zarówno według IDC i Gartnera, koncern HP utrzymał się na czele globalnego rynku pecetów z udziałem rzędu 17,5 proc. Acer przeskoczył na drugie miejsce, zaś Dell spadł na trzecią pozycję.

Autor: Mary Watkins, Chris Nuttall