TP W PARZE Z TVN zetrą się w walce o klientów z Cyfrowym Polsatem. Cyfra+ będzie obserwować tę walkę z boku, jeśli nie pozyska partnera z ofertą dostępu do sieci. Według informacji „DGP” w grę wchodzi współpraca z Netią, rozstającą się z Telekomunikacją Polską
Drugi pod względem liczby klientów operator satelitarny na polskim rynku, Cyfra+, ma spory kłopot. Obsługująca 1,56 mln klientów w Polsce platforma z dnia na dzień została praktycznie jedynym graczem, który nie ma w ofercie szybkiego internetu.

Silny sojusz

Dzięki ogłoszonej w piątek współpracy Telekomunikacji Polskiej i platformy n operator telewizji satelitarnej wkrótce zaoferuje swoim klientom dostęp do usługi internetowej TP.
Ofensywę szykuje też lider rynku Cyfrowy Polsat, który w I kwartale 2011 r. wprowadzi do sprzedaży szybki internet w najnowocześniejszej technologii LTE, która daje prędkość do 150 Mb/s. Tylko Cyfra+ nie może dać tego klientom.
– Internet stał się już dzisiaj standardem. TVN desperacko potrzebował go w swojej ofercie, by konkurować z Cyfrowym Polsatem i kablówkami, i dlatego wszedł w partnerstwo z TP. Ciekawe, co zrobi Cyfra+? – zastanawia się Andrzej Szymański, analityk BZ WBK.

Razem z Netią

Według informacji „DGP” należąca do francuskiego Vivendi Cyfra+ może próbować wejść we współpracę z Netią, operatorem internetu i telefonii. Jej prezes Mirosław Godlewski wielokrotnie podkreślał, że szuka partnerów na rynku telewizyjnym, by konkurować z TP.
Netia rozmawiała nawet na ten temat z platformą n, ale nic z tego nie wyszło. Cyfra+i Netia nie chciały w piątek komentować tych informacji.
Analitycy twierdzą, że jeśli Cyfra+ nie zdobędzie partnera, z którym mogłaby świadczyć dostęp do sieci, może mieć problemy z dalszym rozwojem. W najbliższych miesiącach konkurencja mocno się zaostrzy za sprawą piątkowego porozumienia między Telekomunikacją Polską a Grupą TVN, do której należy platforma n. Spółki podpisały 10-letnią umowę, w ramach której TVN będzie dostawcą treści dla Grupy TP, ta zaś – usług dostępu do szerokopasmowego internetu dla abonentów platformy n.
Mariaż TP i TVN oznacza zakończenie współpracy TP z Cyfrą+, której pakiety programowe można było kupić z dostępem do internetu TP. – Będziemy wygaszać współpracę z Cyfrą+ – zapowiedział Maciej Witucki, prezes TP.

Ucieczka do przodu

– Konkurenci próbują nas dogonić desperackimi ruchami. Czas pokaże, czy są do pogodzenia interesy dwóch różnych firm, ale doświadczenie uczy, że jest to trudne – skomentował krok TP i TVN Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, przypominając, że podobne mariaże kończyły się fiaskiem.
Lider rynku platform, obsługujący ponad 3,2 mln klientów, nie ogląda się na konkurentów, tylko wytacza kolejne działa. W piątek przyspieszył ofertę internetu z 21 do 28,8 Mb/s. Ale to dopiero początek. – W I kwartale 2011 r. ruszamy z internetem w technologii LTE, który oferuje prędkość do 150 Mb/s – powiedział w piątek „DGP” Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.
Vectra powalczy z UPC Polska o Aster i warszawski rynek
Podczas gdy platformy satelitarne rozwijają ofertę internetową, na konkurencyjnym rynku kablowym zbliża się konsolidacja. Jutro mija termin składania ofert na zakup Grupy Aster. Bój o operatora stoczą ze sobą dwie największe kablówki na rynku – trójmiejska Vectra i UPC Polska (choć eksperci mówią też o szansach któregoś z funduszy). Wynik tej potyczki może mocno zmienić rynek kablowy.
Jeśli Aster zostanie przejęty przez UPC Polska, największy gracz na rynku będzie miał w sumie 1,5 mln klientów i niepodważalną dominację. Z informacji „DGP” wynika, że operator jest bardzo zdeterminowany, by kupić mniejszego konkurenta. Posiadający 380 tys. klientów Aster jest jednak bardzo łakomym kąskiem także dla Vectry. Ta bardzo liczy, że przejmując czwartego co do wielkości gracza, szybko zbuduje silną pozycję na lukratywnym stołecznym rynku. Pozwoliłoby to z dnia na dzień zwiększyć liczbę klientów z 770 tys. do 1,15 mln, zrównując się z UPC Polska.
Na razie Vectra próbuje zdobywać klientów w stolicy – odbierając ich także UPC i Aster – stosując agresywną politykę cenową i pojawiając się w kolejnych lokalizacjach. Jeśli nie kupi Aster, na rozwój organiczny i budowę sieci wyda 500 mln zł przez najbliższe trzy lata. W ten sposób operator chce, by w zasięgu jego oferty w roku 2011 – 325 tys. mieszkań, a na koniec roku 2012 – 450 tys. mieszkań. Według informacji „DGP” w I półroczu przyszłego roku operator wprowadzi też na warszawski rynek ofertę usług głosowych jako wirtualny operator MVNO.