Dwukrotnie wzrosła sprzedaż nowoczesnych telewizorów i odtwarzaczy w ciągu kwartału. W tym samym czasie sprzęt pozwalający oglądać filmy w 3D staniał o 10 proc.
Telewizory 3D zdobywają rynek. Ich sprzedaż rośnie o przynajmniej kilkadziesiąt procent miesięcznie. Popyt na nie jest tak duży, że sklepy obniżają ceny. Od czerwca telewizory staniały o 10 proc.

Pierwsze promocje

Według danych sklepu internetowego – NEO24.pl w stosunku lipiec- sierpień sprzedaż telewizorów 3D wzrosła o ponad 100 proc. Na kilkudziesięcioprocentowy wzrost wskazują też Media Markt i Saturn. Szacuje się, że miesięcznie z półek sklepowych znika już kilka tysięcy tego rodzaju odbiorników. Daje to obrót na poziomie około 10 mln zł miesięcznie.
Producenci twierdzą, że nie nadążają z realizacją zamówień ze strony odbiorców.
– W naszym przypadku wysoka sprzedaż stała się możliwa dzięki rozszerzeniu asortymentu. Po 50- i 65-calowych plazmach wprowadziliśmy modele o przekątnej 42 i 46 cali – informuje Radosław Jaworski z Panasonic Marketing Europe GmbH. Zasadniczym powodem ożywienia rynku jest jednak spadek cen. – Jeszcze w czerwcu, kiedy telewizory 3D były nowością na polskim rynku, ich średnia cena wynosiła około 5 tys. zł. Dziś można je kupić za około 4,5 tys. zł – mówi Karol Darski, ekspert sklepu internetowego NEO24.pl.
Co więcej, niższe ceny nie są już spotykane wyłącznie w internecie. Od dziś Media Markt za taką cenę oferuje telewizor Samsunga 3D o wielkości 50 cali.
– Ponieważ modele telewizorów starzeją się już po pół roku, organizujemy pierwszą ich wyprzedaż – mówi Jacek Wiśniewski z Media Saturn Holding Polska.
Generalnie, jak dodaje Karol Darski, od czerwca do września pierwsza piątka najlepiej sprzedających się modeli jest tańsza od 10 proc. do nawet 20 proc. niż pierwotnie. Ale niższe ceny to niejedyny powód wzmożonego popytu na TV 3D. Na rynku pojawia się coraz więcej technologii, które wymagają posiadania tego rodzaju telewizora. Są już konsole PlayStation oraz odtwarzacze Blu-ray, które działają w technologii 3D. Po koniec września Panasonic zadebiutował z kamerą. Mimo że koszt urządzenia jest wysoki – 6 tys. zł – to, jak deklaruje producent, od razu schodzi wszystko, co wejdzie do sprzedaży.
– Jeszcze w tym roku ma pojawić się tuner TV satelitarny odtwarzający w 3D – mówi Wioletta Batóg z Media Saturn Holding Polska.
Na rynku spekuluje się, że wprowadzi go jeden z operatorów płatnej telewizji satelitarnej. Jak dotąd transmisje 3D przeprowadził Canal Plus.

Nie tylko filmy

Dodatkowym impulsem w końcówce roku, poza okresem świątecznym, będą premiery kilku znanych hitów filmowych 3D na Blu-ray.
– Nie należy również zapominać o stale rosnącej liczbie komputerowych gier 3D – zauważa Radosław Jaworski.
A to oznacza rosnący popyt na telewizory w 3D, co więcej według ekspertów staną się one równie popularne co tradycyjne plazmowe i LED-owe, szczególnie że producenci stale udoskonalają metody emitowania trójwymiarowego obrazu czy wyeliminowanie uciążliwego dla oczu smużenia. Dbają też o to, aby rozwijać technologię okularów niezbędnych w odbiorze TV 3D, a dla wielu klientów stanowiące niechciany atrybut. Na przykład Samsung zaprojektował aktywne okulary 3D, które ważą mniej niż 30 gram, a przy okazji mają nowoczesne i stylowe wzornictwo. Trwają już jednak prace nad telewizorami 3D, które nie będą wymagały ich używania.
Pierwszym producentem, który zapowiedział wprowadzenie komercyjnie dostępnego telewizora pozwalającego na oglądanie obrazu 3D bez specjalnych okularów, jest Toshiba.