Premier Donald Tusk powiedział, że stan finansów państwa uniemożliwia na razie budowę tunelu łączącego Świnoujście ze stałym lądem.

"Ta ponad miliardowa inwestycja w czasie kryzysu finansowego, kiedy szuka się oszczędności przekracza dziś nasze możliwości"- powiedział premier. Dodał, że rząd będzie szukał dla tej inwestycji "środków z nowej perspektywy unijnej". "Nie odkładamy tego ad acta, ale z całą pewnością trochę czasu będzie musiało upłynąć zanim ta inwestycja ruszy" - powiedział Tusk, który przebywał w sobotę w Świnoujściu.

Świnoujście leży na wyspach Uznam, Wolin i Karsibór. Nie ma stałego połączenia z lądem po stronie polskiej. Wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, dzieli od stałego lądu rzeka Świna. Wyspa ta połączona jest z lądem dzięki dwóm przeprawom promowym.

Władze miasta od wielu lat starają się o budowę tunelu pod rzeką Świną. Rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus powiedział PAP, że w 2009 r. zostało zatwierdzone studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i studium wykonalności tunelu oraz inwestycja ta otrzymała decyzję środowiskową. "Tak wiec posiadamy wszystkie dokumenty niezbędne do rozpoczęcia inwestycji. Brakuje tylko decyzji rządu o rozpoczęciu jej realizacji"- stwierdził rzecznik.

Władze Świnoujścia mają też nowe propozycje. "Gdyby państwo zagwarantowało że przez 30 lat będzie przekazywać miastu 22 mln zł rocznie - czyli tyle, ile płaci co roku na utrzymanie promów - część z tych dotacji mogła by być wykorzystana na projektowanie, budowę a następnie eksploatację tunelu" - powiedział rzecznik.

Dodał, że pozostała cześć potrzebnych środków pochodziłaby z opłat jakie do kasy miasta jest zobowiązane wpłacać Polskie LNG (przyszły operator świnoujskiego gazoportu), czyli ok. 50 mln zł rocznie.

Karelus przypomniał, że pod koniec 2007 r. podpisano porozumienie w sprawie studium wykonalności tunelu pod Świną pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum firm, które miały je wykonać. Zgodnie z nim inwestorem budowy tunelu miała być GDDKiA. Na inwestycję, którą ujęto w programie "Infrastruktura i Środowisko" obejmującym lata 2007-2013 zapisano wówczas ok. 110 mln euro.