Chętniej sięgamy po produkty i usługi naszych firm niż zagranicznych. Połowa z nas woli tankować na polskich stacjach, a dwie trzecie trzymać pieniądze w polskich bankach (choć tych niewiele)
Polacy wybierają polskie produkty i usługi. Pieniądze najchętniej trzymany w krajowych bankach. Mylił się więc Karol Marks, gdy twierdził, że kapitał nie ma ojczyzny. Dla Polaków ma.
Z najnowszego raportu firmy badawczej SMG/KRC wynika, że większość Polaków chętniej sięga po produkty i usługi polskich firm niż ich zagranicznych konkurentów.

Powrót do korzeni

Na początku lat 90. Polacy zachłysnęli się Zachodem. Na pniu sprzedawały się wtedy ubrania, kosmetyki czy elektronika egzotycznych marek. Furorę robiły produkty z magiczną metką „made in USA”. Po 20 latach wróciliśmy do korzeni.
Najwyraźniej widać to w przypadku żywności. Aż 81 proc. Polaków preferuje wyroby polskich producentów, a tylko 2 proc. woli towary importowane. 65 proc. respondentów bardziej ufa polskim towarzystwom ubezpieczeniowym i u nich wykupuje polisy, a 45 proc. deklaruje, że częściej tankuje na stacjach benzynowych polskich koncernów paliwowych.
Zdaniem ekspertów obecne preferencje Polaków wynikają z tradycji. – Lubimy to, co znamy od dziecka. Korzystamy z produktów i usług, które nam się dobrze kojarzą – mówi Angelika Błażusiak-Wójtowicz, ekspert od PR z firmy Royal Brand.
Co ciekawe, równie patriotyczne nastawienie mają klienci banków. Usługi instytucji, które uważamy za polskie (sektor bankowy jest w ponad 70 proc. w rękach zagranicznych) wybiera chętniej aż 66 proc. badanych, tylko 6 proc. bardziej ufa zagranicznym, a dla 28 proc. narodowość nie ma znaczenia.
– To efekt kryzysu. Przez ostatnie dwa lata ciągle słyszeliśmy o kłopotach zagranicznych banków. W Polsce żaden nie zbankrutował. Dlatego Polacy wierzą, że skoro bank jest polski, to ich pieniądze będą bezpieczne – tłumaczy psycholog biznesu Izabela Kielczyk.



Kochamy PKO BP

Najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych cieszy się PKO Bank Polski. Aż trzy czwarte Polaków deklaruje, że raczej lub bardzo ufa jego stabilności finansowej. I niemal wszyscy mają świadomość, że PKO BP jest bankiem naszym. – Banki z polskim kapitałem uważane są za powszechne i ogólnodostępne. Są lubiane, a zakres usług spełnia oczekiwania klientów – mówi Monika Kamińska, która w SMG/KRC kierowała zespołem przygotowującym raport.
Na drugim biegunie znajdują się banki zagraniczne, takie jak Alior, Reiffeisen, Citi, Deutsche Bank i PNB Paribas. Uchodzą za mniej dostępne, za to dla klientów o wyższych wymaganiach. Spośród banków w rankingu zaufania najgorzej wypadł grecki Polbank. Prawie co piąty pytany stwierdził, że nie ma do niego zaufania. Tylko 5 proc. respondentów było przeciwnego zdania.

Kobiety wolą polskie

– Wyniki badania pokazują, że często nie zdajemy sobie sprawy, jaka jest struktura właścicielska firm – mówi Marek Czarski, ekspert public relations z agencji Adpublica. Zapewne dlatego aż 87 proc. Polaków uważa Pekao SA za polski bank, choć od 11 lat jest kontrolowany przez włoską grupę Unicredit. Z kolei dla 89 proc. badanych polską firmą jest Telekomunikacja Polska, należąca do francuskiego koncernu France Telecom.
Eksperci SMG/KRC oceniają, że chęć korzystania z polskich produktów jest znacząco wyższa wśród kobiet, osób starszych, z niższymi dochodami i z mniejszych miejscowości.
W swoich preferencjach Polacy nie odstają jednak od świata: etnocentryzm producencki preferują także Amerykanie i Niemcy.