Chętniej sięgamy po produkty i usługi naszych firm niż zagranicznych. Połowa z nas woli tankować na polskich stacjach, a dwie trzecie trzymać pieniądze w polskich bankach (choć tych niewiele)
Polacy wybierają polskie produkty i usługi. Pieniądze najchętniej trzymany w krajowych bankach. Mylił się więc Karol Marks, gdy twierdził, że kapitał nie ma ojczyzny. Dla Polaków ma.
Z najnowszego raportu firmy badawczej SMG/KRC wynika, że większość Polaków chętniej sięga po produkty i usługi polskich firm niż ich zagranicznych konkurentów.
Na początku lat 90. Polacy zachłysnęli się Zachodem. Na pniu sprzedawały się wtedy ubrania, kosmetyki czy elektronika egzotycznych marek. Furorę robiły produkty z magiczną metką „made in USA”. Po 20 latach wróciliśmy do korzeni.
Najwyraźniej widać to w przypadku żywności. Aż 81 proc. Polaków preferuje wyroby polskich producentów, a tylko 2 proc. woli towary importowane. 65 proc. respondentów bardziej ufa polskim towarzystwom ubezpieczeniowym i u nich wykupuje polisy, a 45 proc. deklaruje, że częściej tankuje na stacjach benzynowych polskich koncernów paliwowych.
Zdaniem ekspertów obecne preferencje Polaków wynikają z tradycji. – Lubimy to, co znamy od dziecka. Korzystamy z produktów i usług, które nam się dobrze kojarzą – mówi Angelika Błażusiak-Wójtowicz, ekspert od PR z firmy Royal Brand.
Co ciekawe, równie patriotyczne nastawienie mają klienci banków. Usługi instytucji, które uważamy za polskie (sektor bankowy jest w ponad 70 proc. w rękach zagranicznych) wybiera chętniej aż 66 proc. badanych, tylko 6 proc. bardziej ufa zagranicznym, a dla 28 proc. narodowość nie ma znaczenia.
– To efekt kryzysu. Przez ostatnie dwa lata ciągle słyszeliśmy o kłopotach zagranicznych banków. W Polsce żaden nie zbankrutował. Dlatego Polacy wierzą, że skoro bank jest polski, to ich pieniądze będą bezpieczne – tłumaczy psycholog biznesu Izabela Kielczyk.
Najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych cieszy się PKO Bank Polski. Aż trzy czwarte Polaków deklaruje, że raczej lub bardzo ufa jego stabilności finansowej. I niemal wszyscy mają świadomość, że PKO BP jest bankiem naszym. – Banki z polskim kapitałem uważane są za powszechne i ogólnodostępne. Są lubiane, a zakres usług spełnia oczekiwania klientów – mówi Monika Kamińska, która w SMG/KRC kierowała zespołem przygotowującym raport.
Na drugim biegunie znajdują się banki zagraniczne, takie jak Alior, Reiffeisen, Citi, Deutsche Bank i PNB Paribas. Uchodzą za mniej dostępne, za to dla klientów o wyższych wymaganiach. Spośród banków w rankingu zaufania najgorzej wypadł grecki Polbank. Prawie co piąty pytany stwierdził, że nie ma do niego zaufania. Tylko 5 proc. respondentów było przeciwnego zdania.
– Wyniki badania pokazują, że często nie zdajemy sobie sprawy, jaka jest struktura właścicielska firm – mówi Marek Czarski, ekspert public relations z agencji Adpublica. Zapewne dlatego aż 87 proc. Polaków uważa Pekao SA za polski bank, choć od 11 lat jest kontrolowany przez włoską grupę Unicredit. Z kolei dla 89 proc. badanych polską firmą jest Telekomunikacja Polska, należąca do francuskiego koncernu France Telecom.
Eksperci SMG/KRC oceniają, że chęć korzystania z polskich produktów jest znacząco wyższa wśród kobiet, osób starszych, z niższymi dochodami i z mniejszych miejscowości.
W swoich preferencjach Polacy nie odstają jednak od świata: etnocentryzm producencki preferują także Amerykanie i Niemcy.
Pozostało
89%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama