Wojna na hipoteki uratowała branżę doradztwa finansowego. Banki ścigały się na promocje, a doradcy kasowali prowizje. W sumie w pierwszej połowie roku dzięki nim udzielono kredytów na 5,715 mld zł. To o pół miliarda więcej niż w ubiegłym roku.
– Kryzys finansowy mamy już za sobą. Od początku roku z miesiąca na miesiąc rośnie wartość udzielanych kredytów hipotecznych, a także zainteresowanie Polaków oszczędzaniem – mówi Marcin Szostak, wiceprezes Expandera.
Nieco gorzej firmy poradziły sobie ze sprzedażą produktów inwestycyjnych. Poza dwoma – Open Finance i Wealth Solutions – które miały świetny wynik, zdecydowanie lepszy niż w 2009 r.
W porównaniu z ubiegłym rokiem Open Finance prawie podwoił wartość sprzedawanych produktów inwestycyjnych. Nieźle poradził sobie Wealth Solutions, głównie dzięki alternatywnym inwestycjom w wino i ziemię. Open nie szczędził na marketing i otwierał nowe oddziały.
Dobre wyniki doradców to efekt paniki wywołanej rekomendacją T, której część przepisów wczoraj weszła w życie. Klienci banków przestraszyli się drakońskiej reguły, która zmusza do wniesienia co najmniej 20-proc. wkładu własnego w przypadku kredytu walutowego. W grudniu będzie jeszcze gorzej: wejdą w życie regulacje ograniczające wysokość rat kredytu do połowy wartości zarobków.
– Pojawienie się nowych przepisów zazwyczaj powoduje poprawienie się wyników w całym obszarze, którego mają one dotyczyć w okresie bezpośrednio poprzedzającym wprowadzenie regulacji – mówi Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polski.
W pierwszej połowie roku bankowcy prześcigali się we wprowadzaniu promocji na kredyty mieszkaniowe – tu cięli marże, tam przyspieszali formalności, a jeszcze gdzie indziej nie wymagali wkładu własnego. Efekt? W drugim kwartale tego roku, jak wynika z danych NBP, należności gospodarstw domowych z tytułu kredytów hipotecznych wzrosły z 218 mld zł na koniec marca do 248 mld zł w czerwcu.
Pozostało
76%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama