Według badania SMG KRC ponad 60 proc. Polaków nie chce, by sprzedawany właśnie czwarty bank w Polsce trafił w ręce zachodnich inwestorów. Przeciwnego zdania jest zaledwie 12 proc. Polaków.

Co ciekawe, w tej kwestii jesteśmy zadziwiająco jednomyślni: jedynie co dziesiąty Polak nie ma w tej sprawie żadnego zdania. Bardziej negatywnie taki zakup oceniają osoby najstarsze, a dużo mniej najmłodsze, czyli w wieku 18 – 24 lata, i z wykształceniem wyższym.

– Jeśli zadano pytanie: czy wolisz, żeby BZ WBK przejęła obca instytucja finansowa czy krajowa, to wiadomo, że ludzie wskażą krajową. Raczej wszyscy chcieliby większej równowagi w naszym sektorze finansowym – mówi Wojciech Kwaśniak, były szef nadzoru finansowego.

W krajach Europy Zachodniej udział firm zagranicznych w bankowości jest mniejszy niż u nas i rzadko przekracza 50 proc.

Znacznie więcej zwolenników ma pomysł przejęcia BZ WBK przez największy bank w Polsce, czyli PKO BP. Przeciwników takiej fuzji jest tylko 16 proc. 36 proc. ankietowanych przez SMG KRC uważa, że to dobry lub bardzo dobry pomysł. Natomiast aż 28 proc. ankietowanych nie ma zdania na ten temat. Pozytywny stosunek do konfiguracji PKO BP – BZ WBK rośnie wraz z wiekiem. Najlepiej oceniają ją osoby z wykształceniem zawodowym i średnim, a także... klienci banku PKO BP.

Z ankiety wynika jednak, że temat jednej z największych tegorocznych transakcji finansowych w Europie nie jest głównym tematem rozmów Polaków. Okazuje się, że tylko 27 proc. badanych słyszało, że irlandzka grupa AIB chce sprzedać udziały w BZ WBK.

– Tylko z perspektywy Warszawy wydaje się, że wszyscy już o tym wiedzą. Gdy pytamy o to ludzi z małych miejscowości albo wsi, najczęściej nic o tym nie słyszeli – mówi Monika Kamińska z SMG KRC.

Niewiedza na temat przejęcia jednego z największych banków w Polsce nie dziwi Marcina Mrowca, głównego ekonomistę Pekao.

– Niewiele mogę powiedzieć o zmianach, jakie zachodzą w energetyce, choć korzystam z prądu. Według mnie te prawie 30 proc. poinformowanych o tym, że Bank Zachodni WBK szuka inwestora, to stosunkowo wysoki rezultat – uważa ekonomista Pekao.

Nieznacznie wyższą od przeciętnej świadomość planowanej sprzedaży mają mężczyźni, osoby starsze, wykształcone i mieszkańcy miast.

Badania przeprowadzono metodą telefoniczną na 1000-osobowej, reprezentatywnej próbce respondentów.