Otwierają portale, walczą o pieniądze z reklam, sprzedają muzykę, książki i audiobooki... Telekomy coraz mocniej wchodzą w buty koncernów medialnych.
Swój portal uruchomiła Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci Era i Heyah. Serwis ruszył pod hasłem „Twoja Era online – portal wiedzy, nowości i rozrywki”. To niejedyny operator, który w ostatnim czasie poszedł w tym kierunku. Start swojego serwisu, na razie w wersji testowej, ogłosił pod koniec maja Orange.
Tradycyjni wydawcy internetowi są zaniepokojeni. Nic dziwnego, bo nowe serwisy operatorów komórkowych nie ograniczają się tylko do prezentacji oferty, ale są rozbudowane o wiadomości, rozrywkę, tematykę lifestyle’ową, zdjęcia i materiały multimedialne. Jednym słowem mają to, co do tej pory było domeną największych portali, takich jak Onet.pl, Wirtualna Polska, Gazeta.pl, Interia.pl, oraz serwisów należących do koncernów wydawniczych.
Portale inwestują w swoje serwisy od wielu lat, a ich jedynym źródłem przychodów są wpływy z reklam. A telekomy mają o wiele więcej pieniędzy niż branża internetowa.
– Stworzenie konkurencyjnego portalu dla jednego czy drugiego telekomu to pestka, bo mają ogromne zasoby finansowe. Bardzo szybko są w stanie stworzyć ofertę, która może odebrać nam naszych użytkowników. A im mniejszy ruch u nas, tym mniejsze przychody z reklam – mówi jeden z wydawców.
Co na to operatorzy?
– Takie są prawa rynku – ucina Andrzej Pomarański z biura prasowego PTC.
Przedstawiciele telekomów podkreślają, że nowe przedsięwzięcia to zaledwie niewielki ułamek ich przychodów. Zarówno Wojciech Strzałkowski z biura prasowego Ery, jak i Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP, tłumaczą zwiększanie oferty kontentowej przez operatorów bardzo podobnie: To sposób na poszerzenie oferty dla klientów.
Adam Suchenek, rzecznik Plusa, dodaje: – Rynek się zmienia, ceny połączeń spadają; nie możemy przechodzić obok nowych źródeł przychodów.
Telekomy wchodzą w coraz więcej biznesów w sieci. Pol-komtel poinformował wczoraj, że rozpoczął współpracę z brokerem reklamy internetowej Ad-Vice. Będzie sprzedawał reklamę w należącym do operatora serwisie Lookr.tv, z którego korzysta 1,5 mln użytkowników miesięcznie. Reklamy już pojawiają się w serwisie Orange.
To nie wszystko. Operatorzy, tak jak kierowany przez Steve’a Jobsa koncern Apple, chcieliby rozdawać karty na rynku cyfrowej dystrybucji treści. Dlatego wchodzą w sprzedaż muzyki i książek. Pliki z piosenkami można kupować w należących do Polkomtelu sklepie Muzodajnia.pl oraz na będącym własnością PTC serwisie Muzyka.era.pl. Orange razem ze spółką Audioteka.pl uruchomił serwis oferujący audiobooki, czyli książki do słuchania. Plus z kolei rozwija swój serwis z taką ofertą – Plusoczytelnia.pl. Poza dedykowanymi serwisami, Orange, Plus, Era i Play sprzedają też dzwonki, gry, oferują dostęp do serwisów informacyjnych.
Jedynym graczem, który otwarcie przyznaje, że nie planuje mocnego zaangażowania w biznes kontentowy, jest Play.
– Kiedyś już próbowaliśmy tej strategii, ale nie zauważyliśmy, żeby istotnie przekładała się na wzrost liczby klientów czy ich lojalność – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Play.
Dodaje, że operator koncentruje się na tym, na czym się zna, czyli na usługach telekomunikacyjnych.
Pozostało
86%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama