Zmienia się mapa połączeń lotniczych z Polski na znaczeniu traci Londyn, zyskuje Madryt i Mediolan
Szykuje się przełom na rynku lotniczym. W wiosenno-letnich rozkładach lotów, które zaczną obowiązywać od najbliższego piątku, po raz pierwszy od 2004 roku nad trasami do Wielkiej Brytanii przeważają połączenia do Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Francji czy na Bałkany.
Według Zbigniewa Sałka, wiceszefa Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk, to efekt kryzysu ekonomicznego i spadku ruchu pasażerskiego na Wyspy Brytyjskie.
W 2009 roku przewozy lotnicze do tego kraju stopniały o 15 proc., do 4, 2 mln pasażerów, a tygodniowa liczba rejsów oferowanych spadła o blisko 30 proc., do 254. Zmusiło to linie lotnicze do poszukiwania nowych źródeł dochodu, a tym samym na postawienie na inne, dotąd mało rozpoznane kierunki. W efekcie np. do Hiszpanii liczba tygodniowych rejsów już w 2009 roku wzrosła z 15 do 24.
Według Dariusza Kusia, prezesa Portu Lotniczego Wrocław, sytuacja jest wyjątkowa.
– Liczba tras na południe Europy na pewno będzie wzrastać z roku z na rok – mówi Dariusz Kuś.



Twierdzi, że w dużym stopniu nowe kierunki lotów są pochodną polityki rządów państw z południa Europy. Gdy rozpoczął się kryzys gospodarczy, w Hiszpanii i Portugalii wprowadzono ulgi w opłatach lotniskowych dla przewoźników uruchomiających nowe trasy. Władze Andaluzji i Balearów zachęcają do wizyty w Maladze czy na Majorce, dopłacając powyżej 100 euro do każdego turysty z UE, który ukończył 55 lat. Do tego podróżowanie po Starym Kontynencie stało się wyjątkowo tanie.
– Polacy zauważyli, że po Europie można latać za kwotę lekko przewyższającą 100 zł – mówi Dariusz Kuś.
Doszło do tego, że bezpośrednio z Warszawy do Mediolanu zamierza latać niemiecka Lufthansa. WizzAir i Ryanair natomiast – obok Mediolanu – stawiają na Bolonię czy Malagę, a takżę – tradycyjnie – Rzym i Barcelonę. Z kolej Norwegian wybiera Bułgarię i kraje byłej Jugosławii (Burgas, Warna i Dubrownik). Przestawia się też LOT.
– Obserwujemy, dokąd coraz częściej latają Polacy, ale także skąd do Polski przybywają turyści i biznesmeni – mówi Jacek Balcer, rzecznik prasowy PLL LOT.
Dlatego w tym sezonie firma planuje otworzyć nowe trasy do Tallina, Bratysławy, Goeteborga, a nawet do Bejrutu.
95 o tyle zmniejszyła się w 2009 r. liczba tygodniowych rejsów z Polski do Wielkiej Brytanii
14 o tyle wzrosła liczba tygodniowych rejsów z Polski do portów lotniczych w Hiszpanii