Domena internetowa jest niezbędna, by przedsiębiorstwo mogło zaistnieć i odnieść sukces w Sieci, stała się także nieodzownym elementem wizerunku firmy. Czym się kierować podczas wyboru adresu WWW, by był on skutecznym narzędziem marketingowym?

Domena determinuje sukces w Sieci, a jej odpowiedni wybór przynosi firmie wymierne korzyści wizerunkowe i sprzedażowe. Odzwierciedleniem jest m.in. liczba pozyskanych klientów czy zamówienia złożone za pośrednictwem Internetu. Adres internetowy, oprócz skrótu "WWW", składa się z dwóch elementów: nazwy domeny oraz rozszerzenia. Ich wybór jest kluczowy.

Wybór nazwy

Wybierając domenę należy pamiętać, że nazwa dla firmowej witryny powinna być łatwa do zapamiętania oraz budzić skojarzenia z przedsiębiorstwem lub jego produktami. Adres WWW powinien być także możliwie jak najkrótszy, a jego budowa nieskomplikowana i logiczna. Ułatwi to popularyzację domeny oraz zmniejszy prawdopodobieństwo popełnienia przez użytkownika błędu w jej pisowni (tzw. "literówki"). W przypadku adresów WWW z użyciem kilku słów, niezbędna jest rejestracja za- równo domen zawierających połączone słowa, jak i tych rozdzielonych myślnikiem. Obecność myślnika zwiększa czytelność domeny, jednak taki adres jest trudniejszy do promocji wymagającej artykulacji adresu (np. w reklamie radiowej). Nabywając wersję z użyciem znaku "-", nie należy zatem zapominać o odpowiedniku bez jego użycia. Firmy, których marka jest powszechnie znana, mogą zdecydować się na rejestrację adresów z jej użyciem. Jednak dla przedsiębiorstw z sektora MŚP korzystniejszy będzie zakup domen zawierających nazwę firmy oraz słowa kluczowe dla danej branży, w domenie regionalnej bądź funkcjonalnej.

Wybór końcówki

Istotny jest także wybór rozszerzenia, które powinno być dobrane do profilu firmy i jej odbiorców. W wyborze pomóc może znajomość poszczególnych typów domen oraz ich przeznaczenia. Najpopularniejsze na świecie są końcówki globalne: .com, .net, .biz, .info i .org. Każda z nich dopasowana jest do innego rodzaju działalności, np. .org to domena dla organizacji, natomiast .com dla firm działających na rynku komercyjnym. Niemal każdy kraj na świecie posiada przypisaną do niego domenę krajową, przykładowo dla Polski jest to domena .pl, a dla Niemiec .de. Oprócz domen państwowych funkcjonują również domeny tzw. kontynentalne, np. .eu oraz .asia. W domenach krajowych oraz globalnych poprzez dodanie przed- lub przyrostka tworzone są domeny regionalne oraz funkcjonalne.



Trendy

Wśród polskich odbiorców najpopularniejszą końcówką jest .pl - liczba jej rejestracji przekroczyła 1,7 mln. Jest ona często dodawana przez Internautów do adresów WWW w sposób intuicyjny. Tuż za domeną .pl w rankingu popularności znajdują się rozszerzenia: .eu, .com oraz .com.pl, których Polacy zarejestrowali kolejno ok. 188, 275 tys. oraz 300 tys. Przedsiębiorcy często stają przed dylematem, na jakie rozszerzenie zdecydować się jako główne. Dla firm działających jedynie w Polsce, podstawowa domena powinna mieć zakończenie .pl. Jednak w przypadku firm kierujących ofertę do odbiorców z całej Europy, korzystniejszym rozwiązaniem jest użycie domeny .eu. Przedsiębiorstwa decydujące się na zakup domen .eu oraz .pl z użyciem znaków diakrytycznych, powinny pamiętać o rejestracji analogicznego adresu WWW w wersji bez "ogonków".

W pakiecie

Nabywając pakiet domen, firma ułatwi klientom dotarcie do serwisu oraz zabezpieczy nazwę strony WWW. Przykład: przedsiębiorstwo "SQL Travel", organizujące wyjazdy zagraniczne dla szkół z terenu całego kraju. W swojej ofercie SQL Travel ma również wynajem autokarów. Posiada biuro w Warszawie oraz punkt wyjazdowy w Pruszkowie. Podstawowe domeny, które powinno zarejestrować to adresy z użyciem nazwy firmy w połączeniu z najpopularniejszymi końcówkami. Ponieważ nazwa składa się z dwóch członów, najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie więc rejestracja dwóch wersji - z myślnikiem oraz bez: www.sqltravel.pl, www. sql-travel.pl, www.sqltravel. com.pl, www.sql-travel.com. pl, www.sqltravel.com, www. sql-travel.com, www.sqltravel.eu, www.sql-travel.eu. Kolejnym krokiem powinna być rejestracja adresów z rozszerzeniami regionalnymi: www.sqltravel.waw.pl, www.sql-travel.waw.pl, www.sqltravel.warszawa.pl, www.sql-travel.warszawa.pl, www.sqltravel.pruszkow.pl, www.sql-travel.pruszkow.pl. Następnie przedsiębiorstwo powinno zarejestrować domeny funkcjonalne, odpowiadające profilowi działalności:www.sqltravel.turystyka.pl,www.sql-travel.turystyka.pl,www.sqltravel.szkola.pl, www.sql-travel.szkola. pl, www.sqltravel.auto.pl, www.sql-travel.auto.pl Nabywane adresy powinny mieć logiczny układ. W przypadku ww. firmy nielogiczne byłoby użycie końcówki .travel.pl wraz z pełną nazwą działalności, adres WWW miałby układ www.sqltravel. travel.pl. Jednak domena .travel.pl zastąpić może część nazwy: www.sql.travel.pl. W ten sposób adres zyskuje przejrzysty i sensowny układ.

Koszt utrzymania

Rejestracja adresu WWW na pierwszy okres abonamentowy to wydatek w granicach kilku lub kilkunastu złotych. Niektórzy rejestratorzy oferują możliwość nabycia domeny już za 0 zł. Tak więc rejestracja wielu adresów nie wiąże się z wysokimi nakładami finansowymi. Firma "SQL Travel" za rejestrację ww. domen zapłaciłaby niecałe 160 zł. Przedłużenie każdej z nich na kolejny okres abonamentowy to wydatek od 50 do 100 zł. Roczna prolongata 21 domen kosztowałaby "SQL Travel" 1375 zł - niecałe 115 zł miesięcznie. Jest to bardzo niski koszt, wystarczy zestawić go z miesięcznymi rachunkami telefonicznymi.



Promocja adresu

Spośród zarejestrowanych adresów należy wybrać jeden, główny i na niego skierować pozostałe domeny (użytkownikowi, po wpisaniu każdej z domen wyświetla się ta sama strona WWW). Na wybranej do- menie powinny także skupić się działania promocyjne. Nazwę serwisu można promować np. poprzez umieszczenie go na przedmiotach używanych w firmie oraz poza nią. Mogą to być wizytówki, koperty, papier firmowy, gadżety reklamowe, flota samochodowa. Korzystne jest także wkomponowanie adresu WWW z użyciem nazwy działalności w logo lub zastosowanie go w tej roli. Ponadto utworzyć można w takiej domenie adresy e-mail dla pracowników, a następnie zamieścić je np. na wizytówkach. Tego typu elementy zwiększają rozpoznawalność marki oraz serwisu internetowego.

Antoni Bielewicz
Ekspert radzi: domena pomaga budować wizerunek
Rejestracja trafnej, odpowiadającej działalności firmy domeny to często karkołomne zadanie. Jest to związane z wysoką liczbą zarejestrowanychdotychczas domen .pl. Dlatego jeśli przedsiębiorcy uda się zarejestrować dobry adres internetowy, powinien go efektywnie wykorzystać. Podstawowe działania, które należy przeprowadzić w ramach promocji adresu strony internetowej firmy, to zamieszczenie go na wszystkich personalizowanychmateriałach biurowych takich jak: kalendarze, notesy, segregatory, długopisy, papier firmowy itp. Dodatkowo przedsiębiorca w ramach wszystkich prowadzonych działań reklamowych powinien pamiętać o dodaniu obok adresu siedziby firmy - adresu domeny (np. w reklamie prasowej i radiowej, w outdoorze). Bardzo korzystną opcją, która jest niewykorzystywana dostatecznie przez przedsiębiorców, jest założenie firmowych kont poczty elektronicznej w ramach domeny przedsiębiorstwa. Zarówno, jak chodzi o główny adres e- mail firmy, jak również w przypadku personalnych kont pracowników. Bardzo wiele firm wciąż korzysta z darmowych kont pocztowych w domenach popularnych portali. Jest to zabieg ryzykowny (brak stabilności oraz możliwości pełnego zarządzania kontem) oraz wątpliwy wizerunkowo (firma odbierana jest jako nieprofesjonalna). Wielokrotne użycie domeny we wszystkich firmowych skrzynkach e-mail powoduje wzrost rozpoznawalności adresu, a co za tym idzie zwiększenie odwiedzalności serwisu WWW, poprawę wizerunku firmy, a także większą świadomość u klienta nt. związku między firmą a jej pracownikiem/przedstawicielem handlowym.
Beata Mosór
kierownik sekcji PR w NetArt (serwis nazwa.pl)