Czterech wydawców rozmawia z Kolporterem o sprzedaży treści na czytnik eClicto. Do walki o rynek e-gazet chcą wejść też Ruch, Nexto.pl oraz amerykański Kindle. Kluczowe dla powodzenia usługi będą negocjacje z operatorami komórkowymi.
Najwięksi wydawcy prasy w Polsce szykują się do walki o czytelników za pomocą elektronicznych czytników. Agora, Axel Springer Polska, INFOR PL i Murator rozmawiają z Kolporterem, jednym z czołowych firm dystrybucji prasy na polskim rynku, o współpracy przy sprzedaży e-prasy za pośrednictwem czytnika eClicto. Chcą, by ich oferta pojawiła się w kolejnych wersjach urządzenia, które będzie miało dostęp do internetu i pojawi się na rynku w tym roku.
– Zainteresowanie jest ogromne, ale nie mogę mówić o szczegółach – mówi Maciej Topolski, rzecznik Kolportera.

Zaczęło się od Amazona

Zainteresowanie wydawców e-czytnikami zwiększają zmiany, jakie dokonują się na światowym rynku tych urządzeń. W ubiegłym roku najpierw zaostrzył konkurencję największy globalny e-sklep Amazon.com, wprowadzając kolejną wersją czytnika Kindle. Potem dołączył do niego amerykański wydawca Barnes & Noble, wprowadzając na rynek własny e-czytnik Nook. W ostatnich dniach koncern Apple zaprezentował swój elektroniczny tablet iPad, pozwalający także na czytanie książek i prasy. Niektórzy światowi wydawcy przyjęli go jako szansę na przetrwanie prasy i nowe źródło przychodów. Wydawcy tacy, jak New York Times czy Conde Nast (posiadający m.in. magazyn Vanity Fair czy New Yorker) przygotowali specjalne aplikacje do czytania na iPadzie. Kiedy to urządzenie pojawi się w Polsce, na razie nie wiadomo.
Według Zbigniewa Benbenka, przewodniczącego rady nadzorczej Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych, właściciela wydawnictwa Murator, wydawcy m.in. Super Expressu, ostatecznie walkę o dystrybucję i udział w rynku wygrają gracze globalni – Amazon czy Apple.
– eClicto ma szanse na swoje miejsce i też chcemy z nim współpracować. Zanim wejdą do nas globalni gracze, musimy już być na tym rynku obecni z wypracowanymi modelami biznesowymi i dostosowaną ofertą. Nie możemy popełnić błędu branży muzycznej, która przespała ten moment i dała sobie narzucić warunki jednego gracza firmy Apple – powiedział DGP Zbigniew Benbenek.

Zobacz pełną treść:

Elektroniczne gazety trafią na polski rynek jeszcze w tym roku