Rozmawiamy z BURGHARDTEM BRUHNEM - Działania w zakresie społecznej odpowiedzialności poprawiają atmosferę wśród pracowników, zwiększają ich satysfakcję z pracy, pomagają integrować zespół, zwłaszcza gdy pracownicy są w nie włączeni.
Czy i w jaki sposób firmy o rodowodzie niemieckim, działające na polskim rynku, angażują się w rozwiązywanie problemów społecznych w Polsce?
- Działania CSR tych firm są często prowadzone lokalnie i obliczone na poprawę sytuacji w ich otoczeniu. Nie odbijają się szerokim echem w mediach. Nietrudno natomiast wskazać na przykłady kilku firm członkowskich Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, które starają się aktywnie wpływać na szersze otoczenie, rozumiane jako społeczeństwo i środowisko naturalne.
Co pokazują te przykłady?
- Fundacja firmy Viessmann - Ze wszystkich sił - wspiera działania na rzecz zdrowego trybu życia w czystym środowisku naturalnym. Chodzi m.in. o popularyzowanie kultury fizycznej, sportu i zdrowego stylu życia.
Fundacja Volkswagena oferuje granty dla obiecujących młodych naukowców na 2-3-letnie projekty badawcze prowadzone we współpracy z niemieckimi partnerami.
Fundacja BRE Banku wspiera działania służące podnoszeniu wiedzy i jakości życia społeczeństwa. Nagrodą Człowiek bez barier wyróżnia osoby działające na rzecz polepszenia warunków życia ludzi niepełnosprawnych. Wspiera też akcję Program Stypendiów Pomostowych dla studentów, którzy mają utrudniony dostęp do edukacji ze względu na miejsce zamieszkania i ubóstwo.
Z kolei koncern medialny ITI otworzył we wrześniu 2007 r. pierwsze w Warszawie zakładowe przedszkole przy firmie. Powstało ono w wyniku ankiety przeprowadzonej wśród pracowników firmy.
Czy firmy te prowadzą też projekty realizowane wspólnie?
- Polityka CSR to sprawa indywidualna każdej z firm i nakierowana głównie na bezpośrednie jej otoczenie. Jednak choćby przykład Programu Stypendiów Pomostowych pokazuje, że kilkanaście firm może połączyć siły, aby osiągnąć wspólnie akceptowany cel.
Działania w zakresie CSR, tak samo jak marketing czy obsługa klienta, powinny być zharmonizowane z profilem firmy i jej lokalizacją. Tu najłatwiej o osiągnięcie pożądanych efektów. Nie oznacza to jednak, że CSR jest w całości sprawą indywidualną! W ramach Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej zapoczątkowaliśmy platformę współpracy dla firm, również dla takich, które nie są członkami Izby. Inicjatywa Gemeinsam - Razem propaguje działalność prospołeczną biznesu w Polsce. Dajemy firmom szansę do wymiany doświadczeń w tym zakresie i wspieramy firmy członkowskie. Na razie Gemeinsam-Razem jest na początku drogi i za wcześnie mówić o wynikach. Jesteśmy jednak przekonani, że ta inicjatywa przyniesie wiele pożytków.



Jakie projekty z zakresu CSR prowadzi Bayer? Na jakich obszarach się koncentruje?
- Podstawowym obszarem CSR firmy Bayer jest szeroko rozumiana ochrona środowiska naturalnego, promocja zrównoważonego rozwoju i ochrona klimatu. Od 2001 roku organizujemy ogólnopolski konkurs fotograficzny Ekologia w Obiektywie dla zawodowych fotoreporterów i amatorów. Prowadzimy cykliczne konkursy Ambasador Zrównoważonego Rozwoju firmy Bayer, które są integralną częścią partnerskiej współpracy firmy Bayer z UNEP. Autorzy nagrodzonych projektów (prac magisterskich dotyczących problematyki ochrony środowiska) otrzymują zaproszenia do udziału w międzynarodowych warsztatach ekologicznych z udziałem młodzieży akademickiej z całego świata.
Podejmowaniu aktualnych tematów ekologicznych służy coroczne Eko-Forum - debata na temat problemów środowiskowych z udziałem naukowców, dziennikarzy, przedstawicieli władz państwowych i studentów. W tym roku szukaliśmy odpowiedzi na pytanie. Czy czeka nas rewolucja technologiczna jako konsekwencja zmian klimatycznych? Dyskutowaliśmy o najistotniejszych zmianach zachodzących w obszarze budownictwa, IT i środków transportu. Zaprosiliśmy specjalistów z dziedzin: green IT, ekobudownictwo i ekotransport oraz organizacji międzynarodowych takich jak UNEP i The Climate Group.
Często projekty w dziedziny odpowiedzialnego biznesu dotyczą dzieci. Czy Bayer też prowadzi takie działania?
- Nie zapominamy o najmłodszych. Organizujemy dla nich na całym świecie Międzynarodowy Konkurs Malarski. W tym roku po raz pierwszy także dzieci z Polski miały okazję wziąć w nim udział. Zorganizowaliśmy cykl warsztatów plastycznych oraz wystawę prac w warszawskiej Zachęcie, której patronował minister kultury i dziedzictwa narodowego.
Bayer angażuje się też w sferze kultury. Od wielu lat współpracuje m.in. z Filharmonią Narodową i Galerią Zachęta, za co firma otrzymała ministerialną nagrodę Mecenasa Kultury.
Czy zaangażowanie społeczne organizacji biznesowych przekłada się na korzyści biznesowe?
- Pomaga budować pozytywny wizerunek firmy, uwiarygodnić jej misję w oczach klientów. Przekłada się to na wzrost zaufania i lojalności obecnych odbiorców naszych produktów, jak i pomaga przekonać potencjalnych. Dzięki temu np. przy dużych i kontrowersyjnych inwestycjach można zdobyć przychylność społeczności lokalnej i przełamać opory. CSR jest też coraz ważniejszym kryterium oceny firmy przez potencjalnych inwestorów.
Działania w zakresie społecznej odpowiedzialności poprawiają atmosferę wśród pracowników, zwiększają ich satysfakcję z pracy, pomagają integrować zespół, zwłaszcza gdy pracownicy są w nie włączeni. Realizowanie projektów CSR powoduje wzmacnianie identyfikacji z firmą, podnosi lojalność zatrudnionych. Tym samym zmniejsza się ich rotacja. A ta ostatnia jest zmorą dla wielu firm w Polsce.
• BURGHARDT BRUHN
prezes zarządu firmy Bayer, przedstawiciel firmy na kraje Europy Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry) i prezes Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.