Wydawcy prasowi Infor i Agora zaostrzą w tym roku walkę o użytkowników zainteresowanych informacjami biznesowymi, finansowymi i prawnymi.
Rośnie konkurencja o użytkowników i reklamodawców w kategorii serwisów poświęconych biznesowi, finansom i prawu. Według najnowszych danych Megapanel PBI/Gemius w listopadzie 2009 r. na trzecie miejsce w tej kategorii awansowały serwisy biznesowe Grupy INFOR, których liczba użytkowników wzrosła do 2,2 mln. INFOR wyprzedził serwisy finansowe Wirtualnej Polski i Bankiera.pl. Najwięcej – ponad 3,6 mln – przyciąga Grupa Onet, a za nią z 3,1 mln użytkowników jest Money.pl. Zdaniem analityków i obserwatorów rynku w tym roku należy się jednak spodziewać dużo ostrzejszej walki grup medialnych o użytkowników i reklamodawców w tym segmencie.
INFOR (do którego należy spółka INFOR Biznes, wydawca Dzienika Gazety Prawnej) wzmocnił pozycję w kategorii biznesowej, m.in. po przejęciu serwisu TotalMoney.pl.
Ale zawalczyć w tej kategorii chciałaby też Agora, wydawca Gazety Wyborczej i portalu Gazeta.pl, której serwisy biznesowe zajmują 7. miejsce z 1,4 mln użytkowników, tuż za Interią. Pod koniec ubiegłego roku spółka nawiązała współpracę z Money.pl, wchodząc do jej sieci reklamowej Business Ad Network. Na rynku spekuluje się, że to może być przymiarka do przejęcia serwisu.
– Dla Agory Money.pl byłby łakomym kąskiem. Mogłaby mocniej zaistnieć w segmencie finansowym, w którym jej obecność jest nieznaczna. Pozwoliłoby jej to też na synergię ze swoją ofertą serwisów nieruchomości – uważa Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.
– Nie komentujemy spekulacji prasowych – usłyszeliśmy w piątek zarówno od Urszuli Strych, rzecznika prasowego Agory, jak i Tomasza Bonka, redaktora naczelnego Money.pl.
– Wszystko jest kwestią ceny, ale z tego, co wiem, to Money na razie nie jest na sprzedaż – mówi przedstawiciel jednego z koncernów medialnych, który też interesował się serwisem.
Według naszych informacji, w ubiegłym tygodniu w Money gościli przedstawiciele jego większościowego udziałowca, niemieckiej spółki Holtzbrinck Networks, którzy podkreślali, że nie mają zamiaru pozbywać się udziałów.
– Money.pl to ostatni łakomy kąsek z czołówki segmentu biznesowego. Ale należy się spodziewać akwizycyji mniejszych serwisów. Wszyscy walczą dzisiaj o użytkowników, czyli poprawę miejsca w Megapanelu, bo od niego zależą pieniądze reklamodawców – tłumaczy przedstawiciel jednej z grup medialnych.
Zdaniem obserwatorów rynku i analityków w walce wciąż liczy się Bankier.pl, choć portal wypadł z czołówki na 5. miejsce z 1,7 mln użytkowników. Portalem interesowało się wiele grup medialnych, w tym m.in. Agora i Axel Springer, ale ostatecznie w ubiegłym roku za ponad 55 mln zł przejął go południowoafrykański fundusz Naspers, właściciel Allegro.pl, największego gracza na rynku e-commerce w Polsce.