Grupa Polsat w ciągu czterech lat chce wejść do czołówki graczy internetowych pod względem przychodów z reklam. Ma to zapewnić strategia rozwoju oferty wideo w sieci.
Za trzy, cztery lata przychody z reklamy internetowej Grupy Polsat, która dziś jako jedyna z największych grupa medialna nie zarabia w sieci praktycznie nic, wynosić mogą już 100–120 mln zł. Taki ma być efekt strategii internetowej przyjętej przez należącą do Zygmunta Solorza-Żaka grupę medialną. Podczas gdy Agora, Grupa ITI czy Grupa Bauer budują swój biznes w sieci wokół posiadanych portali, Zygmunt Solorz-Żak poszedł w zupełnie innym kierunku i skoncentrował się na wideo w internecie.
– Uznaliśmy, że nie ma sensu walczyć na polach, na których wygrać już nie można. A do takich należą portale, które pod wieloma względami złote lata mają już za sobą. Postanowiliśmy wykorzystać nasze przewagi, a są nimi treści multimedialne. I stworzyć dzięki nim ofertę, której jeszcze nikt nie stworzył, czyli przenieść do internetu telewizję w wysokiej jakości, wzbogacając ją o interaktywność – tłumaczy w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną Marcin Pery, prezes Redefine, spółki należącej do Zbigniewa Solorza-Żaka.

Cały Polsat w internecie

Zadaniem Redefine jest przygotowanie Grupy Polsat do rozwoju w internecie. Środkiem, który ma umożliwić pokonanie konkurentów, jest Ipla, aplikacja pozwalająca na oglądanie telewizji w sieci.
Dziś z aplikacji korzysta już blisko 1 mln użytkowników miesięcznie. Niemal codziennie oglądać można za jej pośrednictwem relacje z wydarzeń sportowych na żywo. W taki sposób transmitowana była walka Adamek–Gołota.
– Podczas tego wydarzenia mieliśmy nawet 30 tys. użytkowników oglądających jednocześnie galę boksu To dotychczasowy rekord zarówno dla nas, jak i dla polskiego internetu – podkreśla Teresa Wierzbowska, rzecznik prasowy Redefine.
Ale to nie wszystko. Redefine zarchiwizował już w postaci cyfrowej niemal całą bibliotekę programową Polsatu od początku działalności tej stacji na rynku. Zajęło to blisko rok.
– To ogromny wysiłek. Jestem w szoku, że już to zrobili. Są kilka kroków przed innymi – tak skomentował to wczoraj przedstawiciel jednego z największych portali.



Dziś za pomocą Ipla obejrzeć można np. 30 różnych seriali Polsatu, np. 314 odcinków „Świata według Kiepskich”.
– W sumie mamy już blisko 20 tys. godzin programu – mówi Marcin Pery.
Według niego za kilka lat znacząca część użytkowników sieci korzystać będzie z oferty wideo w sieci. Za nimi zaś pójdą reklamodawcy.
– A my chcemy należeć wtedy do czołówki rynkowej w tym segmencie, także pod względem przychodów – podkreśla Marcin Pery.
Szacuje on, że za trzy, cztery lata poziom przychodów z Ipli sięgnąć może 100–120 mln zł. To tyle, ile dzisiejsze przychody największych portali. Przy czym część wpływów pochodzić bedzie z abonamentu od użytkowników, umożliwiającego oglądanie programów na żądanie bez reklam, a część z reklam.

Sieć za 1 mld zł

Sprzedażą reklam dla Ipla zajmuje się Polsat Media, biuro reklamy Grupy Polsat, w którym utworzono w tym celu specjalny dział.
– Uznaliśmy, że w ten sposób łatwiej będzie przekonać do Ipli największych reklamodawców – tłumaczy Marcin Pery.
Marcin Pery zapowiada, że w najbliższych miesiącach Redefine planuje działania, m.in. reklamowe, promujące Iplę. Do końca roku korzystać ma z niej ponad 1 mln użytkowników, a w przyszłym ich liczba wzrosnąć może do 3–4 mln.
– To plan ambitny, ale możliwy. Trzeba pamiętać, że dziś jedną z największych barier rozwoju takiej usługi, jak nasza, jest wciąż mała dostępność szerokopasmowego internetu – podkreśla Marcin Pery.
Zygmunt Solorz-Żak zamierza ten rozwój przyśpieszyć.
– Najpierw chcielibyśmy zapewnić dostęp do internetu, a wtedy będziemy myśleć także o oferowaniu treści, które już mamy – powiedział nam w lipcowym wywiadzie.
Kontrolowana przez biznesmena Sferia oraz kojarzona z nim spółka Aero2 zbudują najnowocześniejszą pod względem wykorzystywanych technologii sieć szerokopasmowego, bezprzewodowego internetu, która pozwoli na pobieranie danych z prędkością 21 Mb/s. To pozwoli m.in. na oglądanie filmów w jakości Full HD. Koszt inwestycji, jaką poniesie Aero2, to 1 mld zł. Sieć dotrze przede wszystkim do małych miast i wsi, czyli grupy stanowiącej znaczącą część widzów zarówno Polsatu, jak i klientów platformy Cyfrowy Polsat.