Amerykański koncern motoryzacyjny General Motors podpisał w piątek z chińskim producentem maszyn Tengzhong umowę w sprawie sprzedaży marki Hummer, symbolu zamiłowania Amerykanów do dużych, paliwożernych samochodów.

List intencyjny strony transakcji podpisały już na początku czerwca, dzień po tym, jak uważany za ikonę amerykańskiej motoryzacji GM złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami na czas restrukturyzacji. Jej głównym elementem jest odchudzenie giganta z Detroit o takie marki, jak Opel, Saturn, Pontiac, Saab czy Hummer i koncentracja na produkcji cadillaców, chevroletów, buicków i GMC.

Dokładne warunki porozumienia między GM a Tengzhong Heavy Industrial Machinery nie są znane. Powołując się na anonimowych informatorów agencja Reutera podała jednak, że firma z prowincji Syczuan zapłaci za Hummera około 150 mln dol., czyli ponad trzykrotnie mniej, niż GM spodziewał się dostać za tę markę jeszcze rok temu.

Umowa, którą zatwierdzić muszą jeszcze urzędy regulacyjne z Chin i USA, obejmuje jednak również wiele zobowiązań niefinansowych. Przykładowo, inwestor co najmniej do połowy 2011 r. będzie produkował obecne modele hummerów w dotychczasowych zakładach w stanach Luizjana i Indiana, dzięki czemu utrzymanych zostanie około 3 tys. etatów. Nie zmieni się także zarząd spółki oraz lokalizacja jej siedziby.

GM kupił markę Hummer w 1999 r. od firmy AM General

GM kupił markę Hummer w 1999 r. od firmy AM General, produkującej na potrzeby amerykańskiej armii samochody terenowe humvee. Na ich bazie powstały hummery cywilne, które szybko zdybyły grono wielbicieli. W 2006 r. GM sprzedał rekordowe 71,5 tys. tych aut.

Jednak w związku z kryzysem finansowym oraz gwałtownym wzrostem cen ropy naftowej w lecie ubiegłego roku sprzedaż tych paliwożernych samochodów (najmniejszy spala blisko 15 litrów paliwa na 100 km) gwałtownie się załamała. W pierwszych trzech kwartałach 2009 r. nabywcę znalazło zaledwie 8,2 tys. egzemplarzy, o 64 proc. mniej, niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

Firma Tengzhong produkuje m.in. pojazdy specjalnego użytku, maszyny budowlane i komponenty strukturalne do budowy mostów i autostrad. Nie ma doświadczenia w produkcji aut osobowych. Z tego powodu chińskie władze początkowo odnosiły się do transakcji sceptycznie.