Po siedmiu miesiącach 2008 roku w Polsce sprzedano 6 mln 790 tys. nowych opon do samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 1,2 proc. mniej niż w tym samym okresie w zeszłym roku - mówi Jerzy Mendala, dyrektor handlowy Continental Opony Polska (COP), dystrybutora opon produkowanych przez koncern Continental.

Piotr Zielak, dyrektor generalny COP, w rozmowie z GP ocenia, że sierpień przyniósł pogłębienie spadku, ale - jak twierdzi - jest optymistą i sądzi, że w całym roku sprzedaż będzie na poziomie 2007 roku. Wówczas na polskim rynku wymiany sprzedano 9,9 mln opon do samochodów osobowych i dostawczych, a wraz z importem z Azji (głównie z Chin) - 12,5 mln sztuk.

- Sezon na opony letnie już się skończył (do końca lipca sprzedano ich 4 mln 827 tys., czyli o 3,6 proc. więcej niż rok wcześniej - przyp. GP), a na zimowe jeszcze nie zaczął (do końca lipca sprzedano ich 1 mln 961 tys., o 11,1 proc. mniej niż rok wcześniej) - mówi dyrektor Mendala. Słabsza dotychczasowa sprzedaż opon zimowych to efekt łagodnej zimy 2007/2008.

Sprzedaż opon do samochodów ciężarowych spadła o 15,8 proc. do 342,3 tys., a w Europie Środkowej o 15,4 proc. do 689,8 tys.

Z firm zajmujących się sprzedażą opon docierają sygnały o kłopotach finansowych niektórych hurtowni.

- Kilku dystrybutorów średniej wielkości (roczna sprzedaż na poziomie 50 tys. opon i 10 mln zł) jest wystawionych na sprzedaż - usłyszeliśmy.

SZERSZA PERSPEKTYWA - EUROPA

W Europie do końca lipca producenci sprzedali 133,1 mln opon do samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 3,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Rynek opon letnich skurczył się o 1,4 proc., a zimowych o 12,2 proc. Za spadek europejskiej sprzedaży odpowiada głównie Europa Zachodnia, gdzie popyt na opony zmniejszył się o 6,7 proc. do 99,2 mln sztuk. W Europie Środkowej sprzedaż po ośmiu miesiącach wzrosła o 5 proc. do 16,7 mln sztuk.

5 proc. opon kupili Polacy w tym roku w sklepach internetowych